Toepassingen van Artificial Intelligence lijken de grote doorbraak op het internet van het afgelopen jaar te zijn. Wat gaat dit betekenen voor 2024? Welke impact heeft dit op SEO? Komen bezoekers nog wel op je site? Wat betekent dit voor de kwaliteit van je content? We nemen je mee in de SEO trends voor 2024.
Dit zijn de SEO trends voor 2024
De SEO trends voor 2024:
- AI in Google Search Generative Experience
- Expertise, Experience, Authority, Trustworthiness (E-E-A-T)
- Gepersonaliseerde zoekresultaten op basis van gebruikersgedrag
- Lokale vindbaarheid wordt nog belangrijker
- De regels voor kwaliteit van je content worden strikter
- Zorg voor een optimale gebruikerservaring
- 0-klik zoekresultaten worden populairder
- SEO voor video’s wordt een trend
1. Artificial Intelligence in Google Search Generative Experience
In navolging van Microsoft, die ChatGPT in haar Bing zoekmachine integreerde, staat ook Google aan de vooravond van het integreren van Artificial Intelligence (AI) in haar zoekmachine. Google noemt dit Search Generative Experience. SGE wordt momenteel (begin 2024) nog getest en is nog niet algemeen toegankelijk. Zodra SGE beschikbaar komt laat Google bij een zoekopdracht allereerst een AI-gegenereerd zoekresultaat zien dat gebaseerd is op de kwalitatief beste informatie die zij vindt. Daarmee wil zij direct de juiste informatie geven, zonder dat een gebruiker verder hoeft te zoeken. De kans is dus groot dat gebruikers ook niet verder zoeken en niet verder zullen komen dan dit AI-gegenereerde zoekresultaat.
Testen laten tot op heden zien dat kwalitatief goede informatie cruciaal is, als je wilt dat Google jouw site overweegt in het samenstellen van haar AI-gegenereerde zoekresultaat. Heb dus veel aandacht voor de volgende paragraaf!
2. Expertise, Experience, Authority, Thrustworthiness (E-E-A-T)
Eerder schreven we al over E-A-T. In goed Nederlands: deskundigheid, autoriteit en betrouwbaarheid. Daar is onlangs ervaring aan toegevoegd. Ook ervaring toont je deskundigheid, autoriteit en betrouwbaarheid over een onderwerp aan. Deze ingrediënten worden in toenemende mate belangrijk bij het bepalen van de kwaliteit van je content. In de veelvoud van websites wordt gekeken naar de sites die er bovenuit stijgen en duidelijk van toegevoegde waarde zijn ten opzichte van anderen. Laat dus merken dat je een expert bent in jouw onderwerp, dan je de nodige ervaring hebt, dat je een autoriteit bent in jouw vakgebied en dat jouw informatie betrouwbaar is. Laat dit zien aan de hand van accreditaties, reviews, verwijzingen en toegevoegde waarde in je content.
3. Gepersonaliseerde zoekresultaten op basis van gebruikersgedrag
Het lijkt erop dat Google haar zoekresultaten nog meer gaat personaliseren voor gebruikers. Gebaseerd op je zoekgedrag zal ze resultaten op je afstemmen. Daarnaast gaat ze de mogelijkheid bieden zoekresultaten te “volgen”, zodat je geïnformeerd blijft over dit onderwerp als er nieuwe informatie beschikbaar komt. Zorg er dus voor dat jouw informatie goed afgestemd is op jouw doelgroep. Weet ook goed wat je doelgroep wil en waar ze naar op zoek is, zodat je jouw informatie hierop kan optimaliseren.
4. Lokale vindbaarheid wordt nog belangrijker
Waar zoekresultaten in toenemende mate gepersonaliseerd worden, heeft dit ook betrekking op de locatie van een gebruiker. Lokale vindbaarheid wordt dus nog belangrijker. Zeker als we ons realiseren dat we meer en meer zoeken met mobiele apparaten, waarbij de locatie waar iemand zich op dat moment bevindt van groot belang is. Zorg dat je een vermelding op Google Maps hebt en dat deze actueel is. Zorg er daarnaast voor dat je site geoptimaliseerd is voor de regio waar je actief bent, met betrekking tot keywords, links, content, reviews, Schema Markup en social media.
5. De regels voor kwaliteit van je content worden strikter
Kwaliteit van content is key! Schrijf natuurlijke teksten. Schrijf voor je doelgroep, niet voor Google. Leg de focus op toegevoegde waarde. Zorg dat content eigen en uniek is. En laat merken dat je deskundig bent, ervaring hebt, een autoriteit bent en dat je een betrouwbare bron bent. Alleen content die er bovenuit steekt, zal door Google overwogen worden in haar zoekresultaten.
6. Zorg voor een optimale gebruikerservaring
Gebruikerservaring speelt een grote rol bij het bepalen van zoekresultaten. Als een gebruiker geen prettige ervaring heeft op je site, zal deze snel weggaan en niet meer terugkomen. Dat geldt ook voor Google. Zorg ervoor dat je voldoet aan de eisen van de Google Core Web Vitals in termen van snelheid, reactietijd en stabiliteit. Let ook goed op de opmaak van je site en de afbeeldingen en video’s die je gebruikt. Alleen als deze van goede kwaliteit zijn is er een kans dat Google ze gebruikt voor haar zoekresultaat.
7. 0-klik zoekresultaten worden populairder
Zoekmachines willen in toenemende mate direct de informatie geven waar een gebruiker naar op zoek is, zonder dat deze verder hoeft te zoeken of te klikken. 0-klik zoekresultaten worden daarmee steeds populairder, omdat zij alle informatie verschaffen die iemand zoekt. Een gebruiker hoeft niet verder te klikken en komt hoogstwaarschijnlijk ook nooit meer bij jouw site uit. Het wordt daarmee heel belangrijk dat jij onderdeel wordt van het 0-klik zoekresultaat. Om hierop in te spelen is het ook van belang dat je zorgt voor rijke zoekresultaten door Schema Markup toe te passen.
8. SEO voor video’s wordt een trend
Video content op internet wordt steeds belangrijker. Immers, de meeste van ons zijn visueel ingesteld en bekijken liever een filmpje dan dat je veel moet lezen. Daarmee wordt dus ook SEO voor video’s steeds belangrijker. Wil jouw filmpje tussen alle andere content naar boven komen, voorzie je video dan van goede meta data, tags, caption en zorg dat ze van goede kwaliteit is.
Wil je je website zelf optimaliseren, download dan SEO PowerSuite en probeer de volledige versie gratis.