Links en likes via social media
Vertel een tiener dat er voor zijn tijd geen Twitter, Facebook, LinkedIn en YouTube bestond en hij zal je met grote ogen aankijken en afvragen hoe je toen geleefd hebt. Social media zijn uitgegroeid tot een van de belangrijkste communicatiemiddelen van onze tijd. En ook zoekmachines houden ze nauwlettend in de gaten om te bepalen welke websites en webcontent belangrijk zijn.
Bezoekers via links op social media
Twitter, Facebook, LinkedIn en YouTube worden zo intensief gebruikt, dat het goede kanalen zijn om nieuws te verspreiden. Hiermee wordt het publiek snel bereikt en de korte en bondige berichten worden makkelijk gelezen. Berichten bevatten vaak een link naar meer informatie op een website, waarmee extra bezoekers worden gegenereerd. Omdat berichten op social media makkelijk te delen zijn, verspreid het nieuws zich als een olievlek en bereikt het ook mensen die je anders niet bereikt zou hebben. Verwijzingen in social media kunnen dus goed bijdragen aan SEO en je externe link strategie.
Waardering van webcontent via likes
Het was vooral Facebook die de mogelijkheid introduceerde webcontent te liken en te delen. Tegenwoordig bieden alle social media kanalen deze mogelijkheid aan. Zoekmachines benutten deze informatie bij het beoordelen van webpagina’s. Hoe vaker content op een webpagina’s ge-liked of gedeeld is, hoe belangrijker zoekmachines deze content zien en hoe hoger ze deze waarderen. Het is dus raadzaam social media te integreren in je website of webshop, zodat bezoekers content eenvoudig kunnen liken en delen met anderen.
SEO en social media
Het waarderen en delen van content met verwijzingen naar je website of webshop kan dus flink bijdragen aan zoekmachine optimalisatie (SEO). Het is dus raadzaam na te denken hoe je kanalen als Twitter, Facebook, LinkedIn en YouTube kunt inzetten ter versterking van je boodschap en voor de zoekmachine optimalisatie van je site.