De ergste nachtmerrie voor de vindbaarheid van je website zijn Google penalties. Wat zijn de belangrijkste penalties, maar vooral, wat kun je er aan doen? Wij geven een overzicht van de belangrijkste oorzaken en oplossingen.
Een Google penalty
Als je website of webshop niet voldoet aan de spelregels van Google, kan je dat een straf opleveren. Een penalty van Google heeft direct gevolgen voor de zichtbaarheid en vindbaarheid van je website. Je komt lager in de zoekresultaten, of je pagina’s worden helemaal uit de resultaten verwijderd. Dit wil je uiteraard te allen tijde voorkomen. En mocht je toch bestraft worden, dan wil je natuurlijk graag weten wat je moet doen om dit op te lossen.
Search Console
Als je bestraft wordt, dan krijg je hier melding van via Google Search Console (GSC). Het is dus om te beginnen van belang dat je je website hier hebt aangemeld. Heb je dat nog niet gedaan, doe dat dan alsnog en direct. Mocht je namelijk een straf krijgen, dan weet je in ieder geval waarom en krijg je ook instructies om dit op te lossen.
De belangrijkste penalties
Dit zijn de belangrijkste penalties:
- Keyword stuffing
- Content van lage kwaliteit
- Duplicate content
- Gekochte links
- Foutieve structured data
- Opdringerige pop-ups
1. Keyword stuffing
Keyword stuffing wil zeggen dat je een zoekwoord te vaak op een pagina gebruikt. De vindbaarheid van een pagina wordt niet bepaald door zoveel mogelijk keer het zoekwoord te gebruiken, maar door de mate waarin het zoekwoord wordt gebruikt in de totale tekst, en in relatie tot andere pagina’s over hetzelfde onderwerp (TF-IDF). Je kunt keyword stuffing voorkomen door synoniemen en variaties te gebruiken.
2. Content van lage kwaliteit
Omdat er tegenwoordig heel veel websites over dezelfde onderwerpen zijn, kijkt Google nadrukkelijk naar de kwaliteit van de content (inhoud) en of deze van toegevoegde waarde is voor een bezoeker. Zorg daarom dat een bezoeker altijd iets nieuws te weten komt, wat hij ergens anders niet vindt.
3. Duplicate content
Hetzelfde geldt voor duplicate content. Dit is dubbele inhoud die elders ook al gepubliceerd is. Omdat dit al bekend is voegt het niets toe en wordt het als lage kwaliteit gezien. Kopieer dus geen content en zorg voor unieke inhoud.
4. Gekochte links
Linkbuilding is nog altijd belangrijk. Als een andere website naar jouw website verwijst, wordt dit in beginsel als een positieve aanbeveling gezien. Maar er moet wel een logische relatie tussen beide sites bestaan. Gekochte links komen van willekeurige sites die geen logisch verband hebben met jouw site. Vaak van link-farms, die er alleen maar zijn om links te leggen en geen toegevoegde waarde hebben. Ga dus niet in zee met gekochte links en zorg altijd voor relevante en kwalitatieve links.
5. Foutieve structured data
Structured data verrijkt je website met waardevolle extra informatie over je bedrijf, producten en diensten. Wanneer de informatie in structured data echter niet overeenkomt met wat je bedrijf daadwerkelijk is of doet, dan kan dit tot een penalty leiden. Je website verrijken met structured data is absoluut aan te bevelen, maar zorg er wel voor dat de informatie klopt.
6. Opdringerige pop-ups
Er zijn weinig bezoekers die blij worden op een website van pop-ups. En zeker niet als deze opdringerig zijn en weinig relevant. Een pop-up mag best als deze zinvol is op het juiste moment en op de juiste plaats. Maar val bezoekers niet te pas en te onpas lastig met pop-ups om ze maar ergens toe aan te zetten. Ook dit kan leiden tot een penalty van Google.
Wil je je website zelf optimaliseren, download dan SEO PowerSuite en probeer de volledige versie gratis.