Blog

SEO tips voor 2021

In onze vorige blog schreven we over de SEO trends voor 2021. Deze keer geven we je belangrijke SEO tips voor 2021, die ervoor zorgen dat zoekmachines je website goed en probleemloos indexeren en die leiden tot een goede ranking. Hieronder vallen zowel technische als inhoudelijke aspecten. We zetten 7 tips voor zoekmachine optimalisatie op een rij.

7 Tips voor zoekmachine optimalisatie in 2021

Voor een goede indexatie en hoge ranking is een optimale gebruikerservaring van essentieel belang. Die ervaring bestaat uit een technisch goed werkende website, die snel en adequaat reageert op desktop en mobiel, en hoogwaardige content, die van toegevoegde waarde is voor je bezoekers. De volgende 7 zoekmachine optimalisatie tips zijn van belang in 2021:

Handige zoekmachine optimalisatie en SEO tips voor 2021

  1. Los technische problemen op
  2. Optimaliseer je site op de Core Web Vitals
  3. Voeg structured data toe
  4. Publiceer hoogwaardige content
  5. Toon je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid
  6. Realiseer kwalitatieve links
  7. Optimaliseer voor lokale vindbaarheid

SEO Tip 1: los technische problemen op

Als je website technische problemen heeft, dan is dat een belemmering voor het indexeren van je website door Google en andere zoekmachines. Het is dus belangrijk om eventuele technisch problemen direct op te lossen. Een SEO tool als SEO PowerSuite of RankActive kan je helpen om technische problemen te detecteren en op te lossen. Ook Google Search Console geeft aan of Google problemen heeft met het indexeren van je site en geeft aan wat je moet doen om ze op te lossen. Meldt je site dus aan op GSC. 

SEO tip 2: optimaliseer je site op de Core Web Vitals

De Core Web Vitals controleren je site op snelheid, reactietijd en stabiliteit. Google heeft deze aspecten aangeduid als zeer belangrijk voor de gebruikerservaring van bezoekers. Een eerder blog artikel dat we geschreven hebben gaat nader in op de Core Web Vitals en wat je moet doen om te zorgen dat je site hierop geoptimaliseerd is. Zorg dat je website snel laadt, vooral ook op mobiele apparaten, zorg dat hij snel reageert op gebruikersinteractie en zorg dat de site stabiel is, wanneer gebruikers pagina’s bezoeken, scrollen en navigeren.

SEO tip 3: voeg structured data toe

Met structured data voeg je belangrijke eigenschappen toe aan een site en de pagina’s. Dit kan informatie zijn over je bedrijf, producten, evenementen, etc. Door het toevoegen van structured data verrijk je het snippet (zoekresultaat) van je pagina, waardoor gebruikers in zoekresultaten al meer informatie gepresenteerd krijgen die van belang is in hun zoektocht. Voor het toevoegen van structured data aan je website hebben zoekmachines een gezamenlijke definitie opgezet: schema.org. Hiermee kun je gestructureerde gegevens in je site opnemen die voor jouw bedrijf, producten, of diensten van belang zijn en die door al die zoekmachines goed geïnterpreteerd worden.

SEO tip 4: publiceer hoogwaardige content

Met de enorme hoeveelheid websites die het internet rijk is, is er geen onderwerp meer te bedenken dat niet door meerdere sites wordt beschreven. Als jij boven je concurrenten wilt uitsteken, dan moet je hoogwaardige content publiceren, die van toegevoegde waarde is voor jouw doelgroep. Schrijf je eigen, unieke content en zorg voor kwaliteit. Schrijf voor je doelgroep en zorg dat zij iets aan je boodschap hebben. Dit zal niet alleen meer bezoekers trekken, maar jouw content gaat dan ook leven op het internet, omdat bezoekers dit zullen waarderen en delen.

SEO tip 5: toon je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid

Aansluitend op hoogwaardige content is het ook van belang je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (E-A-B) te tonen. Laat zien dat je een deskundige bent rondom jouw onderwerp. Toon je expertise door te laten zien dat jij meer weet dan anderen. Toon je autoriteit, doordat bezoekers jouw als deskundig zien en ervaren. Toon je betrouwbaarheid doordat jouw informatie klopt en volledig is.

SEO tip 6: realiseer kwalitatieve links

Linkbuilding is en blijft belangrijk. Een link wordt als een positieve verwijzing gezien van anderen naar jou, mits uiteraard relevant en kwalitatief. Een link moet een logische verbinding leggen tussen twee sites met hetzelfde of een aanpalende onderwerp. Een link moet een bezoeker een logische stap verder brengen in het verkrijgen van informatie. Een dergelijke verwijzing geeft jouw website meer waarde en brengt je meer bezoekers.

SEO tip 7: optimaliseer voor lokale vindbaarheid

Als je bedrijf een bezoekadres heeft, of regionaal actief is, dan is een bedrijfsvermelding op Google Mijn Bedrijf een absolute noodzaak voor goede lokale vindbaarheid. Als je nog geen bedrijfsvermelding op Google hebt, maak er dan een aan via Google Mijn Bedrijf. Zorg dat je goed omschrijft wie je bent, wat je doet en wat je te bieden hebt (elevator pitch), en geef duidelijk aan in welk gebied je actief bent. Zorg er ook voor dat je vermeldt staat in lokale bedrijfslijsten of branchelijsten met correcte en volledige NAW-gegevens.

Heb je hulp nodig bij het implementeren van de SEO tips voor 2021? Laat het ons dan weten.

Guus Weitzel

Laatste blogs

SEO Concurrentie Analyse
Lees meer...
Wat is Google Passage Ranking
Lees meer...
Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (EAB)
Lees meer...

SEO cursus

SEO cursus aan VU Oss

1 nov t/m 6 dec 2021

7 mrt t/m 11 apr 2022

Lees meer...

© 2012-2021 SEO Advies MKB. Alle rechten voorbehouden.