Hoe gebruik je ChatGPT voor SEO?

ChatGPT kan goed gebruikt worden voor SEO

ChatGPT wordt regelmatig gebruikt voor het genereren van blog artikelen of web-teksten. Maar is dergelijke content daarmee ook meteen SEO proof? Het antwoord is nee. Het blijft belangrijk je eigen informatie eraan toe te voegen, zodat content eigen, uniek en van toegevoegde waarde is.

Wat is ChatGPT?

ChatGPT is een Artificial Intelligence chatbot van OpenAI voor natuurlijke taalverwerking. Het draait op GPT-3.5 en GPT-4, twee van de meest recente en krachtige LLM’s (Large Language Models) die beschikbaar zijn. Het kan worden gebruikt bij het vinden van zoekwoorden, het (her)schrijven van content, het genereren van Schema Markup en meer. Ook kan het worden gebruikt als inspiratiebron voor het schrijven van blog artikelen en web-teksten. Voorbeelden van het gebruik van ChatGPT:

  • Genereren van ideeën voor zoekwoorden
  • Het schrijven van blog artikelen en web-teksten
  • Het schrijven van titeltags en metabeschrijvingen
  • Het genereren van Schema Markup

ChatGPT haalt zijn informatie van internet, maar kent nog wel haar beperkingen. Niet alles wat het genereert is bijvoorbeeld nauwkeurig. De basisversie heeft slechts toegang tot een beperkte hoeveelheid internetgegevens, tot september 2021. Daarmee is ChatGPT niet altijd actueel.

Het genereren van (web)teksten

Als je iets wilt weten over een bepaald onderwerp, dan is het heel makkelijk om deze vraag aan ChatGPT te stellen. Zij zal vervolgens op basis van alle informatie die zij kan vinden het antwoord op de vraag formuleren. Hierbij houdt zij zo veel als mogelijk rekening met de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de bronnen die zij gebruikt. Als je op deze manier een blog artikel of web-tekst wilt schrijven, dan is het wel aan te raden je vraag zo concreet mogelijk te stellen. Niet “schrijf iets over onderwerp X”, maar wel “schrijf een blogartikel over onderwerp X, van maximaal 1.000 woorden, alsof je een expert bent”.

ChatGPT en SEO

Is een door ChatGPT gegenereerde tekst dan ook meteen een geoptimaliseerde tekst voor SEO? Nee. De belangrijkste reden is Google Panda en Google EAT. ChatGPT haalt de informatie van internet. Daarmee is de informatie dus al bekend en niet nieuw en uniek. Google en andere zoekmachines kunnen deze content dus snel als duplicate beschouwen: het bestaat immers al. Het is daarom belangrijk om altijd je eigen “sausje” toe te voegen aan gegenereerde content. Geef er je eigen mening over, voeg jouw kennis, expertise of ervaring toe (Google EAT), schijn er een ander licht op, of geef het een andere invalshoek. Daarmee wordt jouw blog artikel of web-tekst weer uniek en van toegevoegde waarde (Google Panda).

Hoe zit dat met dit blog artikel?

Je zult je misschien afvragen hoe het met dit blog artikel zit? Is dit gegenereerd door ChatGPT? Het antwoord is ja…en nee! Voor de eerste paragraaf is inderdaad gebruik gemaakt van wat ChatGPT over zichzelf weet. In de overige paragrafen geef ik vanuit mijn kennis en visie aan hoe ik denk dat je deze tool het beste kunt gebruiken voor SEO. Daarmee blijft het mijn eigen, unieke content.

Wil je je website zelf optimaliseren, download dan SEO PowerSuite en probeer de volledige versie gratis.

Deel je mening

We zijn altijd benieuwd naar jouw mening en inzichten!

🍪 Cookies
Voor de beste ervaring ga je door het gebruik van onze website automatisch akkoord met het gebruik van cookies. Privacybeleid