Wat zijn de SEO tips voor 2025?

SEO tips voor 2025

Het gebruik van AI en spraakassistenten gaat in 2025 nog meer toenemen. In de overdaad aan informatie richten zoekmachines zich op betrouwbare bronnen en informatie van toegevoegde waarde. Daarnaast willen zij gebruikers zo snel mogelijk antwoord geven op hun vragen. Deze trends bepalen in hoge mate de SEO tips voor 2025.

De belangrijkste SEO tips voor 2025

Dit zijn de belangrijkste SEO tips voor 2025:

  1. Optimaliseer voor AI en spraakgestuurde zoekopdrachten
  2. Toon je Experience, Expertise, Authority and Trustworthiness (E-E-A-T)
  3. Schrijf unieke en kwalitatieve content van toegevoegde waarde
  4. Probeer featured snippets te krijgen
  5. Zorg voor een gebruiksvriendelijke site

1. Optimaliseer voor AI en spraakgestuurde zoekopdrachten

Dat gebruikers in toenemende mate AI inzetten zoals ChatGPT en Google Gemini behoeft geen uitleg meer. Daarnaast neemt ook de inzet van spraakassistenten toe. Zoekopdrachten worden meer en meer als vraag gesteld in plaats van het ingeven van één of meerdere zoekwoorden. Dit betekent dat je website in staat moet zijn de vragen van gebruikers te beantwoorden. Met andere woorden: je site moet direct antwoord geven op de veelgestelde vragen van je doelgroep.

SEO tip: onderzoek welke vragen jouw doelgroep heeft en zorg dat je site hier direct een duidelijk antwoord op geeft. Verwerk vragen in page titles en H1 headers en verwerk het antwoord in de meta description en op de pagina.

2. Toon je Experience, Expertise, Authority and Trustworthiness (E-E-A-T)

In goed Nederlands: ervaring, kennis, autoriteit en betrouwbaarheid (E-E-A-T). In de overdaad aan informatie zijn gebruikers én zoekmachines op zoek naar betrouwbare informatie van bronnen die bewezen ervaring, kennis en autoriteit hebben.

SEO tip: laat zien dat je over kennis en ervaring beschikt en dat je een betrouwbare bron bent en een autoriteit op je vakgebied. Dit toon je bijvoorbeeld aan met opleidingen, certificaten, onderzoeken, studies en testimonials. Ook relevante links naar websites van bijvoorbeeld brancheverenigingen en opleidingsinstituten dragen hieraan bij.

3. Schrijf unieke en kwalitatieve content van toegevoegde waarde

Applicaties als ChatGPT maken het een stuk makkelijker om content te schrijven. Maar ChatGPT baseert zich op informatie die al bekend is. Zoekmachines richten zich op informatie die van toegevoegde waarde is, iets nieuws brengt of een nieuwe invalshoek belicht.

SEO tip: ChatGPT gebruiken voor het creëren van content mag best, maar voeg er wel je eigen, unieke kennis en ervaring aan toe. Alleen content die de bezoeker iets nieuws brengt is van toegevoegde waarde.

4. Probeer featured snippets te krijgen

Featured snippets zijn zogenaamde positie-0 zoekresultaten die Google als verreweg het beste antwoord ziet op een zoekopdracht. Vaak geven featured snippets direct antwoord op een vraag en hoeft een gebruiker niet verder te klikken, zogenaamde zero-click resultaten.

SEO tip: geef zo direct en duidelijk mogelijk antwoord op vragen die je doelgroep kan stellen. Werk als het kan met overzichtelijke tabellen en opsommingslijsten.

5. Zorg voor een gebruiksvriendelijke site

Een gebruiksvriendelijke site is cruciaal als je gebruikers wilt boeien en binden. Als een site onoverzichtelijk en chaotisch is, lastig te navigeren, traag laadt of traag reageert, dan haken bezoekers snel af.

SEO tip: controleer je website op de Google Web Vitals. Zorg voor een snelle laad- en reactietijd, zowel op desktop als op mobiel. Pas op met de bestandsgrootte van afbeeldingen en video’s en vermijd het gebruik van zware scripts, modules en plugins.

Wil je je website zelf optimaliseren, download dan SEO PowerSuite en probeer de volledige versie gratis.

Deel je mening

We zijn altijd benieuwd naar jouw mening en inzichten!

🍪 Cookies
Voor de beste ervaring ga je door het gebruik van onze website automatisch akkoord met het gebruik van cookies. Privacybeleid