Google geeft aan dat zij honderden factoren meeneemt in de ranking van websites. Wil je op alle factoren je site optimaliseren, dan is dat onbegonnen werk. Maar wat zijn nou echt de belangrijkste Google ranking factoren, die jouw website hoog in de zoekresultaten brengt? In dit artikel behandelen we de belangrijkste aandachtspunten voor een goede positionering.
De belangrijkste Google ranking factoren
Dit zijn de belangrijkste factoren die jouw site hoog in de zoekresultaten kan brengen:
- Kwalitatieve en rijke content
- Actuele content
- Geoptimaliseerde pagina titels
- Kwalitatieve inkomende links
- Bezoekersfactoren
- Domein autoriteit
- PageRank en betrouwbaarheid van je home page
- Experience, Expertise, Authority, Trust (E-E-A-T)
1. Kwalitatieve en rijke content
Met een overvloed aan websites en webshops is het voor Google cruciaal dat zij zoekresultaten presenteert die van toegevoegde waarde zijn voor een gebruiker. Daarbij ligt haar focus volledig op de kwaliteit van de content die geboden wordt. Alleen content van meerwaarde wordt gepresenteerd, zodat een gebruiker ook daadwerkelijk de informatie vindt waar naar gezocht wordt.
Zorg er daarom voor dat de informatie op jouw website of webshop niet hetzelfde is als wat er ergens anders al te vinden is. Voeg er altijd meerwaarde aan toe, waarmee jouw site uniek is. Zorg ook voor rijke content door tekst te voorzien van bijpassende afbeeldingen en het liefst ook video. Alleen als jij wat extra’s biedt, is er de kans dat jij hoger in zoekresultaten komt dan je concurrenten.
2. Actuele content
Ook van belang is dat je website of webshop actuele informatie bevat. Een website die nooit verandert, zal uiteindelijk wegvallen uit de rankings.
Controleer dus regelmatig de actualiteit van je site. Actualiseer informatie, of schrijf bijvoorbeeld regelmatig blogartikelen. Als Google ziet dat je site “leeft”, dan blijft zij jouw site meenemen in haar zoekresultaten.
3. Geoptimaliseerde pagina titels
De pagina titel (page title, SEO titel, etc.) is nog altijd het belangrijkste SEO element voor de optimalisatie van je pagina. De pagina titel moet onomstotelijk weergeven waar de inhoud van de pagina over gaat.
Zorg dus altijd voor een goede, verklarende pagina titel, die overeenkomt met de inhoud van de pagina. Houd je daarbij ook aan de richtlijnen voor de maximale lengte, anders bestaat er de kans dat Google deze naar eigen inzicht herschrijft in haar zoekresultaten.
4. Kwalitatieve inkomende links
Inkomende links zijn nog altijd een belangrijke ranking factor. Daarbij geldt nog altijd dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Het gaat niet om het aantal inkomende links, maar links moeten logisch en relevant zijn.
Ga nooit in zee met linkbuiders. Dat levert misschien wel veel links op, maar niet altijd kwalitatieve links. Ga zelf na welke verwijzingen logisch en relevant voor jouw website of webshop kunnen zijn en benader deze externe sites zelf om de link te (laten) leggen.
5. Bezoekersfactoren
Als een bezoeker tevreden is over jouw site, dan is Google dat ook. Daarom kijkt zij naar bezoekersfactoren, zoals het aantal bezoekers dat je site ontvangt, het aantal pagina’s wat ze bezoeken, hoe lang ze hier verblijven, etc.
Via Google Analytics kun je bezoekersfactoren meten en in de gaten houden. Zorg nogmaals voor kwalitatieve inhoud die van meerwaarde is voor je bezoekers en zorg voor een gebruiksvriendelijke site. Dat zullen bezoekers waarderen. Je site moet aantrekkelijk ogen, eenvoudig te navigeren zijn en inhoud moet to-the-point zijn.
6. Domein autoriteit
Hoe langer een domein bestaat, hoe meer dit zegt over de stabiliteit van het achterliggende bedrijf of de organisatie. En dat geeft vertrouwen. Domein autoriteit is daarmee een factor die Google meeneemt in haar rankings. Daarbij wordt naast leeftijd ook gekeken naar het verkeer dat een site genereert en de kwaliteit van de inkomende links.
De leeftijd van een site kun je niet beïnvloeden, maar wees je er dus bewust van dat dit wel een ranking factor is en dat je jaar na jaar moet blijven bouwen aan de autoriteit van je domein.
7. PageRank en betrouwbaarheid van je home page
Het is bekend dat PageRank nog altijd een factor van betekenis is, maar het lijkt erop dat Google vooral aandacht heeft voor de PageRank van je home page.
De PageRank van je home page kan je beïnvloeden door bezoekers direct te bieden wat ze zoeken. Zorg voor een heldere, overzichtelijke home page, ben to-the-point in je belangrijkste boodschap, zorg voor goede, logische navigatie en zorg voor kwalitatieve en rijke content.
8. Experience, Expertise, Authority, Trust (E-E-A-T)
Ervaring, deskundigheid, autoriteit en betrouwbaarheid. Met deze factoren onderscheid je je van je concurrenten en doe je er alles aan om boven hun in de zoekresultaten te komen.
Laat zien en merken dat je ervaren en deskundig bent, dat je een autoriteit bent in je vakgebied en een betrouwbare bron van informatie. Hoe je dat kunt doen? Lees dan mijn blog over E-E-A-T.
Wil je je website zelf optimaliseren, download dan SEO PowerSuite en probeer de volledige versie gratis.