Nieuws

Blog - 22 november

Hoe optimaliseer je een WordPress website?

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 4 oktober

Voorbeelden van SEO projecten

Lees meer >>

 

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Online adverteren voor ondernemers

Welke mogelijkheden hebben ondernemers voor online adverteren en wat biedt de meeste kans op succes?

Vroeger zetten we advertenties in krantjes en vakbladen. Tegenwoordig adverteren we hoofdzakelijk online. Online adverteren biedt vele mogelijkheden en kent een veel groter bereik. Maar door de vele mogelijkheden zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Welke mogelijkheden hebben ondernemers om online te adverteren en wat biedt de meeste kans op succes? We bespreken drie mogelijkheden.

Alvorens je gaat adverteren

Adverteren is alleen zinvol als het ook meetbaar resultaat oplevert. Bij online adverteren moet er dan sprake zijn van conversie. Dat wil zeggen dat je iemand die op jouw advertentie klikt om kunt zetten in een lead of nieuwe klant. Dit is te realiseren door vanuit je advertentie een link te leggen naar een speciale landingspagina. Op deze landingspagina kan je de bezoeker precies die informatie bieden waar hij naar op zoek is en hem direct conversie opties bieden, zoals de mogelijkheid tot bestellen, tot iets geregistreerd downloaden, tot contact opnemen, enzovoort. Op deze manier kun je mensen die op jouw advertentie klikken omzetten naar leads of direct tot nieuwe klant maken. 

Prijsmodellen voor online advertenties

Er zijn verschillende prijsmodellen voor online adverteren. De meest gebruikte is PPC (Price Per Click). Hierbij reken je een bedrag af per keer dat iemand op je advertentie klikt. Een andere is PPI (Price Per Impression). Hierbij betaal je een bedrag voor een aantal vertoningen van je advertentie. Een laatste vorm die we hier noemen is een traditionele vorm, waarbij je betaalt voor de duur van de plaatsing van je advertentie, ongeacht het aantal vertoningen en kliks. 

Search Engine Advertising (SEA)

Een eerste mogelijkheid van online adverteren is Search Engine Advertising (SEA), adverteren bij zoekmachines. De bekendste is Google AdWords, maar er zijn er meer zoals Bing Ads. Bij SEA wordt je advertentie gekoppeld aan keywords, die mensen invullen in zoekmachines en die voor jouw producten of diensten belangrijk zijn. Wanneer mensen op deze keywords zoeken, wordt je advertentie vertoond in de zoekresultaten. Bij SEA geven zoekmachines je de mogelijkheid om aan te geven waar op internet (zoekresultaten en advertentiesites), op welke apparaten (PC, mobiel) en in welke regio je advertentie getoond wordt. Dit geeft je beperkt de mogelijkheid om je advertentie op je doelgroep te richten. Echter Search Engine Advertising blijft een beetje met hagel schieten. 

Search Engine Advertising met Google AdWords

Social Media Advertising (SMA)

Een tweede mogelijkheid is Social Media Advertising (SMA). Social media kanalen als Facebook en LinkedIn bieden ook de mogelijkheid om advertenties te plaatsen. Omdat social media een gedetailleerder profiel van hun gebruikers hebben, ben je beter in staat je op een doelgroep te richten. Bij Facebook is dat vooral op persoonlijke aspecten als  geslacht, leeftijd en interesses. Bij LinkedIn is dat op zakelijke aspecten zoals branche, bedrijfstype, bedrijfsgrootte, bedrijfsfunctionaris, enzovoort. Met Social Media Advertising kun je beter je doelgroep specificeren. 

Online adverteren op websites en portals

Een derde en laatste mogelijkheid die we bespreken is het plaatsen van een advertentie op een website of webportal waar je doelgroep komt. Voor zakelijke adverteerders zijn dit bijvoorbeeld websites en webportals over de branche, industrie, vakgebied, producten, of dienstverlening. Hierbij is het van belang uit te zoeken op welke websites en webportals je doelgroep komt, zodat je die gericht met een advertentie naar jouw website kunt lokken. 

Interesse om online te adverteren?

Wil je online adverteren? Kijk dan goed naar je doelgroep, waar deze zich bevindt en hoe je die het beste kunt bereiken. Bepaal daarmee het beste kanaal voor je online advertentiecampagne. De kans is dan het grootst dat je advertentiebudget goed besteed wordt. Heb je hulp nodig, neem dan gerust contact met ons op.