Winnende SEO strategieën
Onlangs kwamen SEO experts bijeen tijdens BrightonSEO om de ontwikkelingen rondom zoekmachine optimalisatie te bespreken. Volgens de verslaglegging van het event was er veel aandacht voor winnende SEO strategieën die op dit moment van belang zijn en ook echt werken. En deze informatie willen we natuurlijk graag delen.
Creëer featured snippets
Features snippets zijn zoekresultaten die Google als eerste presenteert als het beste antwoord op de gestelde vraag. Als je als featured snippet (zoekresultaat “0”) wordt gepresenteerd, levert dat veel bezoekers op en ben je heel wat concurrenten te slim af. Om dit te bereiken moet je goed keywordonderzoek doen en weten welke vragen je doelgroep stelt. Gebruik vervolgens de juiste vraagstelling en het antwoord om de inhoud van je pagina te optimaliseren. Zorg er daarbij voor dat je pagina zo informatief mogelijk is en volledig antwoord geeft op de vraagstelling.
Optimaliseer voor spraakgestuurde zoekopdrachten
Voice search neemt sterk toe nu de verschillende virtual assistants steeds beter worden (Siri, Cortana, Ok Google). Spraakgestuurde zoekopdrachten worden meestal vragend gesteld. Ook daarvoor is het dus goed om je pagina op basis van vraag en antwoord in te richten en te optimaliseren. Zet de vraag in je page title en H1 en zet het antwoord in je meta description tag en in de tekst. Stem ook dit geheel weer af op de manier waarop je doelgroep vraagt.
Zorg voor een snelle mobiele website
Met de toename van het gebruik van mobiele apparaten wordt je mobiele website steeds belangrijker. Geen wonder dat Google nu ook mobile first indexing toepast. Bij mobiel gebruik is het van groot belang dat je website snel laadt. Pagina snelheid is dus van groot belang. Zorg daarom dat images en media niet te groot zijn en dat er geen fouten en onnodige en trage code in je pagina zit. Als bezoekers te lang moeten wachten, zijn ze zo weer weg. Een fractie van een seconde kan al verschil maken!
Optimaliseer images voor visual search
Naast spraakgestuurde zoekopdrachten neemt ook het aantal zoekopdrachten op basis van images toe. Als we niet weten hoe iets heet, of hoe we iets moeten omschrijven, dan is een alternatief om het te zoeken met een image. Zorg ervoor dat de images op je website een verklarende bestandsnaam hebben, een verklarende alt tag en eventueel een verklarend onderschrift. Ook is het raadzaam een XML image sitemap aan Google Search Console aan te bieden.
Benut de kracht van video
Als je video integreert in je website kan dat je heel veel extra bezoekers brengen. Bij het uploaden van een video naar YouTube krijgen volgers een melding, daarnaast zoeken steeds meer mensen via YouTube. Ook het delen van video via social media kanalen levert je extra bezoekers op. Maak echter niet zomaar een video en denk vooraf goed na over de content, je boodschap en de toegevoegde waarde van je video voor je doelgroep. Lees ook informatie over hoe je een kwalitatief goede video maakt en optimaliseer de titel, beschrijving en tags bij het uploaden naar YouTube.
Besteed veel aandacht aan een gebruiksvriendelijke website
Wanneer je de ontwikkelingen van de Google zoekresultatenpagina over de jaren heen bekijkt, dan begint op te vallen dat Google steeds meer het antwoord op de vraag van een bezoeker op zijn eigen resultatenpagina wil presenteren. Ze doet dit met featured snippets, Google maps, uitgebreide informatie over bedrijven, producten en diensten en foto’s en video’s. Om te voorkomen dat bezoekers daar al alle informatie vinden en niet meer doorklikken naar jouw website, moeten we nog beter ons best doen om bezoekers te verleiden wel door te klikken. Besteed daarom veel aandacht aan de aantrekkelijkheid van je zoekresultaten en zorg voor een gebruiksvriendelijke website, zodat bezoeker wel doorklikken en lang op je website blijven.
Wil je sparren over de optimalisatie van jouw website, laat het me dan gerust weten, of laat ons je adviseren via onze SEO scan van je website.
Guus Weitzel