Steeds meer ondernemers kiezen ervoor hun website of webshop te verrijken met video’s via YouTube. Daarbij is YouTube zelf ook een kanaal waarmee je onder de aandacht kunt komen van potentiële klanten. Hoe zorg je ervoor dat je video’s goed gevonden worden op YouTube?
De op één na grootste zoekmachine
YouTube is de op één na grootste zoekmachine ter wereld en de grootste als het gaat om video content. Omdat zij onderdeel is van Google, zie je dat video’s op YouTube makkelijk opgenomen worden in de zoekresultaten van Google. Daarnaast zijn de meeste mensen visueel ingesteld en zien we dat we steeds vaker voorkeur hebben voor video content dan tekst. Om die reden is het voor ondernemers een aanrader hun website of webshop te verrijken met video’s. Door deze video’s te plaatsen op YouTube en daarna te embedden in je site, is het voordeel dat je met je video’s ook door potentiële klanten gevonden wordt in de op één na grootste zoekmachine.
Goed gevonden worden op YouTube
Met de volgende stappen worden je video’s goed gevonden op YouTube:
- Een goede titel met keyword(s);
- Een goede meta description;
- Geef relevante tags op;
- Voorzie je video van ondertiteling.
1. Een goede titel met keyword(s)
Uiteraard begint het met een goede, verklarende titel voor je video, waarin je één of meer belangrijke keywords gebruikt. De titel moet pakkend zijn en direct aangeven waar de video over gaat en wat kijkers kunnen verwachten.
2. Een goede meta description
Datzelfde geldt voor de beschrijving. Met een goede, verklarende description weten kijkers wat ze kunnen verwachten. Gebruik ook hierin je belangrijke keywords en stem deze af op de keywords die je doelgroep gebruikt en waarmee ze zoekt.
3. Geef relevante tags op
Je kunt je video’s voorzien van relevante tags die de video categoriseren. De tags die je opneemt versterken Het onderwerp van je video, dus kijk goed dat je tags overeenkomen met je keywords en gebruik de suggesties vanuit YouTube. Je kunt een oneindig aantal tags toevoegen, maar het is raadzaam dit te beperken tot maximaal 10 à 12.
4. Voorzie je video van ondertiteling
Hoewel zoekmachines steeds beter in staat zijn video’s te indexeren op gesproken tekst, is het toch raadzaam deze te voorzien van ondertiteling. Daarmee kan eenduidig worden vastgesteld wat de inhoud van de video is. Ondertiteling kun je in YouTube toevoegen via het menu “Je video’s” en de functie “Ondertiteling”.
Wil je je website zelf optimaliseren, download dan SEO PowerSuite en probeer de volledige versie gratis.