De nieuwe keyword strategie

De nieuwe keyword strategie bestaat uit keywordcombinaties en keywordvariaties

Na het uitbrengen van de Google Hummingbird update is de manier waarop we om dienen te gaan met keywords flink veranderd. Draaide het vroeger om het keyword alleen, tegenwoordig dient je keyword strategie ook rekening te houden met verschillende keywordcombinaties en keywordvariaties in je content om optimaal gevonden te worden. 

Veranderingen door de Google Hummingbird update

Voor het uitbrengen van de Hummingbird update in 2013, keek Google alleen naar de mate waarin een keywoord (zoekwoord) voorkwam in een stuk tekst. Dit gaf niet altijd goede zoekresultaten. Enerzijds, omdat het woord en de context waarin het werd gebruikt verschillende betekenissen konden hebben. Anderzijds, omdat dit principe werd misbruikt door het toepassen van keyword stuffing (het veelvuldig vermelden van hetzelfde woord in de tekst, met de bedoeling hoog in zoekresultaten te verschijnen). Met de komst van de Hummingbird update ging Google veel meer naar de betekenis van tekst kijken. Daarbij ging het niet meer alleen om het keyword, maar ook om de vorm en variaties in gebruik. 

De betekenis van content

Vandaag de dag is Google bijna net zo goed in staat als mensen, om de betekenis van content te doorgronden. Dit doet zij niet alleen door de tekst te interpreteren, maar ook door de interactie en reactie van bezoekers op de tekst te analyseren. Dat heeft dus direct gevolgen voor de manier waarop wij informatie op een website moeten publiceren: van een stuk tekst met keywords, naar relevante en kwalitatieve informatie voor de doelgroep

Dit betekent niet dat keywords geen aandacht meer verdienen. Integendeel, het is nog altijd van belang de juiste keywords te gebruiken. Maar een keyword alleen is niet meer genoeg. Je moet ook goed nadenken over relevante keywordcombinaties en keywordvariaties. De volgende drie stappen zullen je helpen met een goede keyword strategie. 

1. Keywords, keywordcombinaties en keywordvariaties

Begin ermee goed na te denken over het onderwerp waarover je iets wil publiceren. Probeer vervolgens alle mogelijke keywordcombinaties en keywordvariaties die daarbij horen te bedenken. Denk hierbij zoveel als mogelijk vanuit de gedachte van je doelgroep. Welke termen of woordcombinaties gebruiken zij voor het thema en hoe zullen zij hiernaar zoeken? Beperk je niet alleen tot enkelvoudige keywords, maar overweeg ook long-tail keywords

2. Onderzoek je keywords

Gebruik vervolgens tools als de Keyword Research module in Rank Tracker, of de Google Keyword Planner om additionele suggesties te krijgen voor de keywords die je hebt opgeschreven. Het resultaat zal zijn dat je nieuwe keywordcombinaties en keywordvariaties vindt, maar er zullen ook minder relevante suggesties tussen zitten. Om te bepalen of er ook voldoende zoekvolume op bepaalde woorden zit kun je gebruikmaken van Google Trends of de autocomplete functionaliteit in de Google zoekbalk (deze functionaliteit vult zoektermen automatisch aan terwijl je aan het typen bent). Hiermee kom je tot een lijst aan relevante keywords, keywordcombinaties en keywordvariaties die van belang kunnen zijn voor het schrijven van je content. 

3. Schrijf je content

Gebruik nu je lijst met relevante keywords, keywordcombinaties en keywordvariaties om je content te schrijven. Verwerk de verschillende combinaties en variaties in je page title, meta description tag, H1 en H2-6 headers. Neem daarnaast de verschillende combinaties en variaties van je keywords ook op in de tekst van je pagina. Let erop dat je content uniek, relevant en kwalitatief is. Het moet een bezoeker nieuwe informatie verschaffen of nieuw inzicht in een onderwerp. Alleen dan zal het voor bezoekers van toegevoegde waarde zijn en zullen zij op de content reageren en interacteren (delen en waarderen). Hoe meer reactie en interactie, hoe beter voor je ranking.   

Hoe zit het met jouw keywords en de ranking van je website? Wordt je voldoende gevonden door je doelgroep? Advies nodig, vraag dan onze SEO scan aan of neem contact met ons op. 

Deel je mening

We zijn altijd benieuwd naar jouw mening en inzichten!

🍪 Cookies
Voor de beste ervaring ga je door het gebruik van onze website automatisch akkoord met het gebruik van cookies. Privacybeleid