Nieuws

Blog - 7 december

Wat zijn de SEO trends voor 2019?

Lees meer >>

 

SEO cursus

Hoe krijg ik mijn website hoger in Google?

Lees meer >>

Sla je slag tijdens de SEO PowerSuite Christmas Sale

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Wat zijn de SEO trends in 2018?

De SEO trends van 2018 met spraakgestuurde zoekopdrachtenSpraakgestuurde zoekopdrachten, kunstmatige intelligentie en zelflerende systemen lijken de belangrijkste ontwikkelingen te zijn die van invloed zijn op de SEO trends in 2018. De devices die we gebruiken bieden steeds meer mogelijkheden en als gevolg kunnen zoekmachines daar slimmer mee omgaan. Let voor je SEO strategie in 2018 op de volgende ontwikkelingen en trends.

On-page SEO blijft de basis

Een goede vindbaarheid van je website begint nog altijd met goede on-page SEO. Wie zegt dat SEO dood is, moet je niet geloven. In de basis interpreteren zoekmachines het onderwerp van je website nog altijd op basis van de inhoud van de on-page SEO-elementen.

Zorg er vervolgens voor dat zoekmachines je website makkelijk kunnen indexeren door tenminste een XML sitemap op te nemen. Daarnaast geeft Google ook aan het fijn te vinden als je een RSS feed hebt. Daarmee kan ze makkelijker recente wijzigingen op je website bijhouden en verwerken.

Ondersteun spraakgestuurde zoekopdrachten

Spraakgestuurde zoekopdrachten wijken af van getypte zoekopdrachten omdat het veelal vraagstellingen zijn. Ondersteun spraakgestuurde zoekopdrachten op je website door op dergelijke vragen in te spelen en ze te beantwoorden. Wanneer een antwoord op je website overeenkomt met de gestelde vraag maak je een zeer goede kans hoog in de zoekresultaten te eindigen en misschien wel als featured snippet op positie 0.

Zorg voor eigen, unieke en kwalitatieve content

Zoekmachines zitten niet te wachten op content van weinig toegevoegde waarde. Zorg ervoor dat jouw content uniek is en altijd iets toevoegd ten opzicht van gelijkwaardige content. Zoals bekend richt de Google Panda update zich hierop en straft je af wanneer je content van slechte kwaliteit is.

Links: kwaliteit boven kwantiteit

De Google Penguin update blijft zich richten op kwalitatieve linkbuilding. Links moet logisch en zinvol zijn. Het gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit. Let zowel op je interne linkbuilding als je externe linkbuilding, zowel inkomende als uitgaande links.

Denk aan de gebruiksvriendelijkheid

Zorg dat het prettig is voor gebruikers om je website te bezoeken. Zowel op PC en laptop als op mobiele apparaten. Zorg dat je website er op alle apparaten goed en overzichtelijk uitziet, dat mensen makkelijk kunnen navigeren en dat plaatjes en andere media snel laden. Overweeg voor mobiele apparaten AMP te implementeren.

Zorg er tevens voor dat bezoekers snel de juiste informatie vinden die ze zoeken. Optimaliseer je snippet voor zoekresultaten en zorg dat je bezoekers aan je bindt.

Kies een goede social media strategie

Ook posts op Twitter en Google+ kunnen hoog in de zoekresultaten komen. Kijk dus goed wat social media voor je kunnen betekenen en kies de juiste strategie. Stem je boodschap af op je doelgroep en zorg dat je boodschap van toegevoegde waarde is. Wanneer je doelgroep je posts waardeert, zal dit een positief effect hebben op je online aanwezigheid.

Lokale vindbaarheid

Zoekmachines zetten steeds meer in op het tonen van lokale resultaten. Zorg dat je lokaal goed vindbaar bent door correcte en volledige bedrijfsvermeldingen (bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf) en het consequent doorvoeren van jouw gegevens op je  website en social media kanalen. Geef goed aan in welke regio en in welke branche(s) je actief bent.

Kun je hulp gebruiken om je website goed te optimaliseren voor de SEO trends van 2018, laat het dan gerust weten of vraag gratis onze professionele SEO scan aan. 

Guus Weitzel