Nieuws

Blog - 6 juli

Wat is mobile-first indexing?

Lees meer >>

 

 

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Welke SEO trucs werken niet (meer)?

SEO trucs die niet (meer) werken

Zoekmachines worden steeds slimmer en dat betekent dat SEO ook veranderd. Wat vroeger gebruikelijk was en resultaat gaf, werkt nu niet meer, of is zelfs uit den boze om toe te passen. Welke SEO trucs werken niet (meer), of waar moet je voorzichtig mee zijn? We geven een overzicht.

Volg de richtlijnen van Google

Kort geleden heeft Google de startersgids voor zoekmachine optimalisatie (SEO) bijgewerkt. Hierin vermeldt Google richtlijnen om je website goed te optimaliseren, zodat die goed geïndexeerd kan worden. Zolang je de richtlijnen volgt, zit je dus goed. De volgende oude of achterhaalde SEO trucs zul je daarin niet meer tegenkomen.

Keywords

Keyword stuffing

Overmatig gebruik van keywords, keyword stuffing, is uit den boze. Voorheen werd het onderwerp van een webpagina louter gebaseerd op het zelfstandig naamwoord dat het meeste in de tekst voorkwam. Door veelvuldig je keyword in de tekst op te nemen, kwam je dus hoog in Google. Inmiddels werken de algoritmes van Google heel anders en wordt overmatig gebruik van een keyword juist bestraft. Nu wordt het onderwerp van een webpagina bepaald door middel van TF-IDF (Term Frequency – Inverse Document Frequency).

Keyword versies in de page title

Zoekmachines zijn steeds beter in staat variaties en synoniemen op keywords te interpreteren. Keywords worden niet meer letterlijk genomen, maar geïnterpreteerd. Je kunt dit zelf ook terugzien in zoekresultaten, waar je steeds vaker zoekresultaten ziet die niet letterlijk overeenkomen met een zoekwoord (maar wel relevant zijn). Het is daarom niet (meer) nodig om allerlei versies van een keyword in de page title of andere SEO elementen te forceren. Het is belangrijker dat teksten goed en makkelijk leesbaar zijn. Varieer wel in de algehele tekst met keywords, maar forceer dit niet in de SEO elementen.

Pagina’s voor alle keywordvariaties

Om dezelfde reden is het ook niet meer nodig voor elke keywordvariatie een aparte geoptimaliseerde pagina te maken. Zoals al aangegeven worden zoekmachines slimmer en zijn ze steeds beter in staat om keywordvariaties, keywordcombinaties en synoniemen te interpreteren. Een aparte pagina voor elke keywordvariant is dus niet nodig. Wel is het verstandig verschillende combinaties, variaties en synoniemen op een pagina te gebruiken. Zorg er wel voor dat je dit op een natuurlijke manier doet en dat de tekst goed leesbaar blijft.

Links

Kwaliteit in plaats van kwantiteit

Zoals inmiddels bekend mag zijn legt Google sinds de Pinguin Update de nadruk op relevante en kwalitatieve backlinks in plaats van de hoeveelheid backlinks. Ga dus niet zomaar een grote hoeveelheid links aanleggen. Pas op met links te ruilen, zeker wanneer deze links niet relevant zijn voor het onderwerp van jouw eigen website. Hetzelfde geldt voor betaalde links, of links van linkdomeinen. Links moeten logisch zijn, toegevoegde waarde hebben en het liefst op een natuurlijke wijze zijn ontstaan. Ze moeten de juiste bezoekers naar je website leiden en een logische relatie leggen met onderwerpen op andere websites.

Teveel geoptimaliseerde links

De Pinguin Update let ook op het teveel optimaliseren van (interne) links. Wanneer te nadrukkelijk geoptimaliseerde links worden aangetroffen, wordt dit als verdacht beschouwd en doet dit eerder kwaad dan goed. Een overgeoptimaliseerde link is een link die te vaak en te nadrukkelijk in een keyword wordt gelegd. Hierbij is het keyword dus de anchor text of anker tekst. Pas er dus voor op dat je dit niet te overmatig doet en alleen op plaatsen waar dit echt relevant is en iets toevoegd aan bezoekers en zoekmachines.

Content van lage kwaliteit

Wil je dat Google je website een goede ranking geeft, besteed dan voldoende aandacht aan de kwaliteit van je content. Content moet iets toevoegen. Het moet jouw eigen inbreng zijn. Geen kopie van andere bronnen. Het moet interessant zijn voor de lezen en hem of haar nieuwe informatie of nieuw inzicht brengen. Google richt zich op de kwaliteit van website content sinds de Panda Update. Er zijn inmiddels zoveel websites, dat alleen de websites die echt waardevolle informatie brengen goed naar voren komen. Hierin spelen bezoekers ook een grote rol, want naarmate zij de content op je website beter waarderen, zal Google dit ook doen.

Heb je advies nodig over de optimalisatie van jouw website, neem dan contact met ons op of vraag onze SEO scan aan.

Guus Weitzel