Nieuws

Blog - 22 november

Hoe optimaliseer je een WordPress website?

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 4 oktober

Voorbeelden van SEO projecten

Lees meer >>

 

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Gids voor interne linkbuilding

Interne linkbuilding is belangrijk voor de SEO van je website

We weten allemaal dat externe linkbuilding belangrijk is, maar interne linkbuilding is vaak een ondergeschoven kindje. En dat is onterecht. Want interne links kunnen veel voor de SEO van je website betekenen en ze zijn daarnaast volledig door jezelf te beïnvloeden. Deze gids bevat advies en tips voor goede interne linkbuilding.

Interne linkbuilding

Interne links zijn links binnen een websitedomein, die van de ene pagina naar een andere pagina verwijzen. Bijvoorbeeld een link van een blogpagina naar de contactpagina. Door deze verwijzing te volgen blijft een bezoeker op je website en navigeert zo van de ene pagina naar de andere.

Navigatie menu

Het navigatie menu op een website is opgebouwd uit interne links. Bezoekers komen via het menu meestal op de (hoofd)categorie pagina’s uit en van daaruit bij de onderliggende pagina’s van de website. Op deze manier leid je bezoekers door de pagina’s van je website.

Interne links in de tekst

Naast de vaste navigatie kunnen ook interne links gelegd worden in de tekst van een pagina. Zo kun je bijvoorbeeld een verwijzing maken naar een pagina met nadere informatie over een onderwerp, of naar een pagina met informatie over een gerelateerd onderwerp. Het is ook mogelijk om door slim interne links te leggen de bezoekers van je website te verleiden een bepaalde navigatie route te volgen. Zo kun je een bezoeker eerste over een product of dienst informeren en hem daarna verleiden door te klikken naar een pagina om te bestellen.

Positief effect op je ranking

Indien goed toegepast kan interne linkbuilding een positief effect hebben op de ranking van je website. Goede interne verwijzingen helpen zoekmachines als Google om de website makkelijk te indexeren. Daarnaast geven links een waarde aan de pagina waarnaar ze verwijzen. Door links slim aan te leggen, kun je ervoor zorgen dat de meeste waarde op je website naar de pagina’s gaat die voor jou het belangrijkste zijn. En zo kun je dus zelf ook deels je ranking beïnvloeden.

Gids voor goede interne links

Wil je de interne linkbuilding van je website verbeteren, houd dan de volgende regels in de gaten:

  1. Voorkom een website structuur met teveel niveaus en zorg dat al je pagina’s in hooguit 2 of 3 keer klikken te bereiken zijn
  2. Zorg dat alle pagina’s op je website via interne links te bereiken zijn, voorkom “wezen”
  3. Houd het aantal links op een pagina binnen de perken, want hoe meer links des te lager de waarde die een link kan overbrengen
  4. Leg de link in een goede ankertekst (anchor text) met daarin het keyword waarnaar de pagina verwijst. Voorkom links als “klik hier”.
  5. Leg je een link in een image, zorg dan dat deze een verklarende alt tag heeft met het daarin wederom het keyword van de pagina waarnaar je verwijst
  6. Zorg dat alle links “do folllow” zijn, zodat ze hun waarde kunnen overbrengen naar de pagina waarnaar gelinkt wordt

Tips voor interne linkbuilding

Nu je bekend bent met de belangrijkste regels, volgen hier nog een aantal tips hoe je interne links in kunt zetten om de kwaliteit van je website te verbeteren:

  1. Leg links aan naar pagina’s met relevante of aanverwante onderwerpen en informatie. Zo houd je bezoekers langer vast
  2. Leg links aan naar pagina’s waarop je bezoekers kunt converteren, zoals bestel- en contactpagina’s
  3. Leg links aan vanuit pagina’s met een hoge waarde naar pagina’s met een lage(re) waarde om de ranking van deze pagina’s te verbeteren
  4. Leg interne links aan naar de pagina’s met je belangrijkste keywords, waarmee je hoog in Google wilt staan. Zorg er daarbij voor dat je keywordvariaties en keywordcombinaties in de ankerteksten (anchor text) gebruikt

Heb je hulp of advies nodig bij de interne linkbuilding van je website? Laat het weten, of vraag onze SEO scan aan.