Nieuws

Blog - 22 november

Hoe optimaliseer je een WordPress website?

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 4 oktober

Voorbeelden van SEO projecten

Lees meer >>

 

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

SEO bij feestdagen en speciale gebeurtenissen

SEO bij feestdagen en speciale gebeurtenissenEigenaren van webshops zullen ongetwijfeld herkennen dat hun webshop meer bezoekers trekt rondom feestdagen en speciale gebeurtenissen. Denk hierbij aan Sinterklaas, kerst, vader- en moederdag, de zomerperiode, wintersport, etc. In de wetenschap dat mensen op dergelijke momenten gericht op internet zoeken, is het slim om hier gerichte SEO op toe te passen. 

Piekmomenten in aantal bezoekers

Of ook jouw website te maken heeft met piekmomenten in aantal bezoekers, kun je eenvoudig achterhalen in Google Analytics. Voor wie Google Analytics nog niet gebruikt: het geeft onder andere een overzicht van het aantal bezoekers, waar bezoekers vandaan komen, welke pagina’s ze hebben bezocht en hoe lang ze op een pagina zijn geweest. Door jouw websitebezoek over de periode van een jaar te vergelijken met een voorgaand jaar, kun je eenvoudig zien of ook jouw website te maken heeft met terugkerende piekmomenten in het aantal bezoekers.

Feestdagen en speciale gebeurtenissen

Wellicht zie je aan de hand van jouw websitegegevens in Analytics dat je inderdaad een of meerdere piekmomenten kunt onderscheiden rondom feestdagen en speciale gebeurtenissen. Misschien constateer je ook dat juist op sommige andere momenten die voor jouw bedrijf belangrijk zijn er geen piekmoment waarneembaar is. Dat zou kunnen betekenen dat je rondom een dergelijk moment juist bezoekers mist.

Inventariseer wat voor jou belangrijke feestdagen, speciale gebeurtenissen, evenementen of speciale periodes in het jaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Feestdagen als Sinterklaas, kerst, pasen en koningsdag
    Speciale gebeurtenissen als verjaardag, huwelijk, valentijnsdag, vaderdag en moederdag
    Evenementen als olympische spelen, EK of WK en festivals
    Periodes als zomervakantie, wintersport, start schooljaar, of start sportseizoen

Zoek de voor jouw belangrijke momenten uit en pas hiervoor gerichte SEO toe op je webshop of website, zodat je rond deze momenten goed gevonden wordt en veel bezoekers krijgt.

Keyword onderzoek

Nadat je jouw belangrijke momenten in het jaar bepaald hebt, is het zaak goed te onderzoeken welke keywords er bij deze feestdagen en speciale gebeurtenissen gebruikt worden. In een aantal gevallen zullen keywords heel erg voor de hand liggen, in andere gevallen misschien niet. Gebruik tools als Google Analytics, Google Search Console en Google Trends om de juiste keywords te bepalen.

Optimaliseer je webshop

Weet je welke keywords je moet inzetten, optimaliseer je website dan met deze keywords op de feestdagen en speciale gebeurtenissen die voor jou van belang zijn. Wanneer je huidige webshop of website geen goede plek biedt voor deze keywords, is het verstandig landingpages in te zetten. Naast gerichte SEO voor de feestdag of speciale gebeurtenis, geeft een landingpage je ook de gelegenheid om bijvoorbeeld een speciale aanbieding te promoten. Zo kun je een bezoeker met een gerichte boodschap ten aanzien van de feestdag of speciale gebeurtenis op je webshop laten landen en daarnaast gericht converteren tot klant.

Heb je hulp nodig om te achterhalen of jij voldoende gevonden wordt rondom feestdagen en speciale gebeurtenissen? Laat het ons dan weten, of vraag onze SEO scan aan.