Nieuws

Blog - 22 november

Hoe optimaliseer je een WordPress website?

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 4 oktober

Voorbeelden van SEO projecten

Lees meer >>

 

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Wat is duplicate content?

Duplicate content is gekopieerde inhoud en moet je vermijden voor goede SEODuplicate content is gekopieerde content, die ook op andere websites of webpagina’s te vinden is. En dat vinden zoekmachines als Google niet leuk. Zij streven naar kwalitatieve content op internet en daar hoort gekopieerde content niet bij. Duplicate content wordt dan ook bestraft in zoekresultaten.

Hoe ontstaat duplicate content?

Duplicate content ontstaat wanneer content bewust of onbewust gekopieerd wordt. Bewust kopiëren kan zijn dat iemand tekst van een andere website gebruikt om zijn eigen website te vullen of zijn eigen artikel te schrijven. Daarnaast ontstaat duplicate content ook “onbewust” omdat websites en vooral webwinkels vaak automatisch diverse links genereren naar dezelfde content.

Vormen van duplicate content

Er komen een aantal verschillende vormen van duplicate content voor.

Gekopieerde content

Om te beginnen is er de gekopieerde content. Iemand gebruikt voor het vullen van zijn website of schrijven van een (blog) artikel de letterlijke tekst van een andere bron.

Meervoudig gepubliceerde content

Meervoudig gepubliceerde content ontstaat bijvoorbeeld bij persberichten die op meerdere perssites gepubliceerd worden. Een ander voorbeeld is een artikel dat met toestemming van de auteur opnieuw online gepubliceerd wordt.

WWW, HTTP en HTTPS

Op website niveau onstaat dubbele content als een website zowel met als zonder www gevonden wordt en voor Google niet duidelijk is welke URL versie de voorkeur heeft. Overigens kun je dat aangeven in Google Search Console. Dit geldt ook voor situaties waarbij websites zowel een HTTP als HTTPS adres hebben en via beide URL’s bereikbaar zijn.

Dynamische URL’s

Een veel voorkomend probleem bij webwinkels is dat de webshop automatisch diverse dynamische links genereerd naar dezelfde pagina. Bijvoorbeeld dat op verschillende manieren (dus ook via verschillende URL’s) naar dezelfde productpagina wordt gelinkt vanaf andere productpagina’s of productoverzichten. Ook WordPress genereert in basis dynamische URL’s, maar met de SEO plugin van Yoast kun je statische en betekenisvolle URL’s instellen.

Gelijkwaardige inhoud

Dubbele content hoeft niet altijd volledig identiek te zijn. Ook content die in grote lijnen op andere content lijkt wordt steeds meer als dubbele content gezien. Er zijn websites die op verschillende pagina’s bijna dezelfde inhoud presenteren. Probeer dat te voorkomen door op elke pagina eigen, unieke en kwalitatieve inhoud te plaatsen.

Google AMP

Onlangs hebben we nog een blog geschreven over Google AMP. Hiermee genereer je van elke pagina een mobielvriendelijke pagina met een snelle laadtijd. Wees je dus bewust dat je ook met Google AMP duplicate content genereert.

Hoe voorkom je dubbele content?

Er zijn een aantal manieren om dubbele content te voorkomen. In gevallen dat je zelf duplicate content genereert, zorg dan dat je vanuit alle duplicate pagina’s een canonical tag opneemt naar het origineel. Ook kun je in je robot.txt een no-index tag instellen bij pagina’s met dubbele inhoud. Zijn anderen verantwoordelijk voor het genereren van kopieën van jouw teksten, spreek ze hier dan waar mogelijk op aan en laat ze dit verwijderen of een canonical of no index tag instellen.

Wil je weten of je te maken hebt met duplicate content op jouw website, of heb je hulp nodig bij het creëren van unieke content? Vraag dan onze SEO scan aan of neem contact met ons op.