Nieuws

Blog - 22 november

Hoe optimaliseer je een WordPress website?

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 4 oktober

Voorbeelden van SEO projecten

Lees meer >>

 

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Wat zijn de SEO trends voor 2017?

De SEO trends voor 2017

2017 staat al weer bijna voor de deur. Wat zijn de SEO trends voor 2017 en waar moet je bij de zoekmachines optimalisatie van je website op letten? We gaan in op Google’s AMP, 301 redirects, HTTPS, bedrijfsvermeldingen op internet en spraakgestuurde zoekopdrachten.

Het AMP project van Google

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. Dit is een nieuwe standaard van Google om mobiel vriendelijke websites te bouwen. Feitelijk is de standaard een lichtere versie van HTML en CSS, waardoor pagina’s veel sneller laden op mobiele apparaten. Daarnaast is het zo dat webpagina’s bij gebruik van AMP door Google gecached worden in de cloud, in plaats van op een webserver. Ook daardoor laden pagina’s veel sneller. Tests hebben uitgewezen dat de laadtijd tot wel 30x sneller kan zijn. 

We weten al langer dat Google de mobiele vriendelijkheid van een website als een belangrijke ranking factor ziet. Nu lijkt het erop dat websites die gebouwd zijn met AMP een betere ranking zullen krijgen in zoekresulaten. Dit heeft uiteraard ook te maken met de gebruikerservaring. Immers, websites die sneller laden, zullen door gebruikers beter gewaardeerd worden, waardoor ze een betere ranking gaan krijgen. 

Wees voorzichtig met 301 redirects

Enige tijd geleden leek het er even op dat Google geen enkel probleem meer had met 301 redirects. Maar dit lijkt toch niet zo te zijn, want door toedoen van redirects wordt de waarde en relevantie van de anchor text in een link niet meer meegenomen. Met andere woorden: Google overziet niet meer wat het belang is van de link op de pagina, wanneer deze via een redirect ergens anders uitkomt. 

Nu is het zo dat je in bepaalde situaties niet ontkomt aan redirects, bijvoorbeeld omdat je website structuur verandert of pagina’s vervangen worden door andere pagina’s. Het advies is dan om het aantal redirects zoveel als mogelijk te beperken en zeker onnodige en aaneengeschakelde redirects te voorkomen. 

Gebruik HTTPS niet om je ranking te verbeteren

Toen Google aankondigde HTTPS als een ranking factor te beschouwen, zijn veel websites overgegaan naar HTTPS om hoger in Google te komen. Dat was niet altijd een verstandige keuze. In de praktijk blijkt dat deze websites nogal eens het tegenovergestelde bereikten. Let goed op de juiste redenen om een beveiligde website te kiezen. Denk hierbij aan webshops met online betaalmethodes en websites waar gebruikers persoonlijke gegevens dienen op te geven. Maar laat het louter hoger willen komen in de zoekresultaten geen reden om over te gaan naar HTTPS. 

De waarde van bedrijfsvermeldingen

De laatste jaren is er veel aandacht gekomen voor lokale zoekopdrachten en zoekresultaten, bijvoorbeeld voor hotels en restaurants. Daarbij leek het aantal bedrijfsvermeldingen met naam en adres op internet een belangrijke factor in de ranking. De aanwezigheid van bedrijfsvermeldingen blijkt inderdaad een factor, maar het aantal vermeldingen niet. De invloed van bedrijfsvermeldingen is minder hoog dan die van traditionele backlinks. Dus zorg inderdaad dat je bedrijf op internet vermeld staat, maar steek je energie nog altijd in kwalitatieve en relevante linkbuilding. 

Bereid je voor op spraakgestuurde zoekopdrachten

Spraakgestuurde zoekopdrachten via Apple’s Sire, Google Now en Microsoft’s Cortane gaan de komende tijd een enorme vlucht nemen. Het karakter van deze zoekopdrachten is anders dan de traditionele zoekopdrachten. Deze laatste bestaan vooral uit een keyword of een combinatie van keywords. Een spraakgestuurde zoekopdracht zal veel meer het karakter hebben van een vraag, die dus ook een antwoord verlangt. Hier dien je rekening mee te houden in het opzetten van je website. Gebruik de taal van je doelgroep, denk na over hun vragen en beantwoord die vragen op je website. Verwerk vraag en antwoord vooral in je page title en meta description tag, zodat je snippet (presentatie van het zoekresultaat) uit vraag en antwoord is opgebouwd.

Tot zover het overzicht van de SEO trends voor 2017. Heb je vragen of hulp nodig? Laat het ons weten of vraag gratis onze professionele SEO scan aan. 

Guus Weitzel