Nieuws

Blog - 22 november

Hoe optimaliseer je een WordPress website?

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 4 oktober

Voorbeelden van SEO projecten

Lees meer >>

 

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

De SEO van de toekomst

De SEO van de toekomst wordt intelligenter

Zoekmachines worden alsmaar intelligenter en zijn steeds beter in staat te doorgronden wat de diepgaandere betekenis van een zoekopdracht is. Hieraan liggen nieuwe technische zoekmachine algoritmes ten grondslag, die in de nabije toekomst van grote invloed op SEO zullen zijn.

Machine learning

We hebben al eerder geschreven over RankBrain, Google’s machine learning artificial intelligence system. Met RankBrain is Google in staat zoekopdrachten beter te interpreteren en meer relevante zoekresultaten te presenteren. Ze doet dit op twee manieren:

  1. Ze lost de betekenis van dubbelzinnige zoekopdrachten op. Dit is gestart met Hummingbird, maar RankBrain is zelflerend en weet zich hierin steeds verder te verbeteren.
  2. Ze rankt zoekresultaten op een unieke manier, waarbij ze kijkt naar zoekresultaten die het goed doen bij gebruikers en om vervolgens naar de eigenschappen van deze resultaten te kijken en soortgelijke resultaten hoger in de ranking te plaatsen.

Het gevolg is dat SEO niet meer volgens vaste spelregels gaat verlopen zoals in de Panda, Penguin of Mobile updates, maar dat concurrentie analyse dé manier wordt om te ontdekken wat je moet doen om een goede ranking te bemachtigen.

Spraakgestuurde zoekopdrachten en virtual assistants

Steeds meer mensen maken gebruik van spraakgestuurde zoekopdrachten via Apple’s Siri, Microsoft’s Cortana en Google Now. Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn anders dan getypete zoekopdrachten. Ze bestaan veel meer uit vragen en volzinnen dan uit een combinatie van losse woorden.

Voor SEO betekent dit dat we letterlijk veel meer de taal van onze doelgroep moeten gaan spreken en onze website content af moeten stemmen op hun taalgebruik, behoefte en vraagstellingen. Het doel van virtual assistants is immers dat ze meer een antwoord geven op een gestelde vraag, dan dat zij een lijst van mogelijkheden presenteren.

Content interpretatie

Het interpreteren van content bestond tot op heden uit het bepalen welke woorden in veelvoud voorkwamen in een tekst en inschatten dat die woorden het thema vormden. Tegenwoordig zijn zoekmachines steeds beter in staat de werkelijke content te bepalen op basis van hetgeen zij inmiddels door de jaren heen geleerd hebben. Ook zijn ze steeds beter in staat om synoniemen van woorden te interpreteren. Waar woorden meerdere betekenissen kunnen hebben, zijn zoekmachines ook steeds beter in staat om aan de hand van de overige inhoud te bepalen welke betekenis wordt bedoeld. Dit wordt ook gebruikt bij het bepalen van de relevatie van een zoekresultaat. Als je bijvoorbeeld zoekt op Jan Smit, dan krijgt een pagina die ook andere content over Jan Smit bevat, zoals bijvoorbeeld zijn uitgebrachte nummers en albums, de voorkeur boven een pagina waar ook andere zangers als Gerard Joling en Guus Meeuwis worden vermeld.

Voor SEO betekent dit dat we veel meer rich content moeten publiceren. Dus content die een onderwerp in de volle breedte beschrijft en waarbij we ook keywordcombinaties en keywordvariaties (synoniemen) gebruiken.

Gepersonaliseerde resultaten

In de toekomst zullen zoekresultaten ook meer en meer gepersonaliseerd worden. Dit kan zijn op basis van je zoekgeschiedenis, maar ook op basis van je locatie, of de combinatie en volgorde van zoekwoorden die je gebruikt.

Het zal heel lastig zijn om je hierop qua SEO voor te bereiden, omdat deze aspecten direct afhankelijk zijn van iedere individu.

Tevredenheid van de gebruiker

Het is al langer bekend dat Google rekening houdt met gebruikersgedrag zoals klikgedrag, bounce rate, de tijd die een gebruiker op een pagina doorbrengt en zijn navigatiegedrag. Daarbij heeft zij nu ook plannen om biometrische factoren te gaan gebruiken, zoals een gezichtsuitdrukking die iets aangeven over hoe tevreden een gebruiker is over het zoekresultaat. Via de camera van een computer, tablet of smartphone kunnen deze biometrische signalen opgevangen worden. Google heeft zelfs plannen om via smartphones ook de temperatuur en hartslag van gebruikers te meten als biometisch signaal.

Gebruikersgedrag kun je beïnvloeden door je goed te verdiepen in de wensen en eisen van je doelgroep en de content en gebruikerservaring op je website hier goed op af te stemmen.

SEO van de toekomst wordt intelligenter

Zoals blijkt verloopt de SEO van de toekomst steeds minder volgens vaste regels. Dit maakt het er niet makkelijker op je website te optimaliseren. De belangrijkste conclusie blijft dat je website qua SEO goed in de steigers moet staan en dat je de content en gebruikerservaring op je website goed afstemt op je doelgroep. Zijn er concurrenten die beter scoren dan jij, kijk dan goed wat zij anders doen en probeer daar van te leren. Houd daarnaast je ranking resultaten goed in de gaten en probeer duidelijke veranderingen te herleiden naar veranderingen in de manier waarop Google websites beoordeeld.

Heb je vragen of twijfels over de vindbaarheid van je website? Laat het ons weten of vraag gratis onze professionele SEO scan aan.

Guus Weitzel