Nieuws

Blog - 22 november

Hoe optimaliseer je een WordPress website?

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 4 oktober

Voorbeelden van SEO projecten

Lees meer >>

 

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Optimaliseer je webshop volgens het koopgedrag

Voordat een klant een aankoop doet, doorloopt hij een aantal fases in de koopcyclus. Deze koopcyclus is gebaseerd op het koopgedrag. In elke fase van het koopgedrag is het van belang dat je webshop gevonden wordt èn dat potentiële klanten de juiste informatie vinden waar ze op dat moment behoefte aan hebben. Hoe optimaliseer je je webshop, zodat deze in elke fase van de koopcyclus aantrekkelijk is voor potentiële klanten?

Optimaliseer je webshop naar het koopgedrag van je (potentiële) klanten

SEO en het koopgedrag

Het koopgedrag van klanten is gebaseerd op de volgende stappen in de koopcyclus: 

  1. Interesse
  2. Onderzoek
  3. Vergelijking
  4. Koop
  5. Klantenbinding 

Elke fase vraagt om een andere benadering van je klanten. En daar horen ook andere keyword(s) combinaties bij. Denk daarbij niet meer traditioneel vanuit (losse) keywords, maar denk vanuit het koopgedrag van je doelgroep.

Interesse fase

In de interesse fase is het van belang dat je website gevonden wordt op het type product of oplossing waar je potentiële klanten naar zoeken. Hier horen algemenere keywords bij, die vooral voor moeten komen op de hoofdpagina’s van je website, waaronder de home page. Beschrijf goed wat voor type producten of oplossingen je te bieden hebt en gebruik hiervoor verschillende keywordcombinaties, waarop potentiële klanten mogelijk zoeken. De uitdaging is hierbij wel dat de concurrentie op algemene keywords hoog is, echter in de interesse fase zal je doelgroep nog niet (snel) tot een aankoop over gaan.

Onderzoeksfase

In de onderzoeksfase gaan klanten specifieker op zoek naar informatie over het product of oplossing. Hiervoor zijn de categoriepagina’s van de webshop geschikt. Zorg dat deze pagina’s de bezoeker specifiekere informatie biedt, maar nog altijd op hoofdlijnen. Beschrijf het type product of de categorie in meer detail en gebruik ook hierbij verschillende, maar wel specifiekere, keywordcombinaties. In deze fase is de klant nog aan het onderzoeken wat hij wil, dus ook in deze fase zal hij nog niet (snel) tot aankoop over gaan. 

Vergelijkingsfase

In de vergelijkingsfase heeft een bezoeker zijn keuze al bijna gemaakt en gaat hij nog louter op zoek naar verschillen in details. Potentiële klanten worden vaak over de streep getrokken door reviews van anderen die het product of de oplossing al gekocht hebben. In deze fase kun je je potentiële klanten het beste aanspreken via blog posts of pagina’s met product reviews. Zorg dat in je blog posts zowel de voor als de nadelen goed belicht worden. Hoe objectiever het blog, hoe meer waarde deze voor de bezoeker zal hebben. Via reviews kun je klanten zelf over een product of oplossing laten vertellen. Zorg dat je webshop de mogelijkheid tot het plaatsen van reviews ondersteunt. 

Koop fase

In de koop fase weten klanten precies wat zij willen en zijn ze bereid tot aanschaf over te gaan. Zorg dat je productpagina’s voldoende detailinformatie bevatten en dat het keyword in verschillende combinaties naar voren komt, zodat klanten jouw pagina niet missen. Zorg dat je keywords alle belangrijke benamingen van het product of de oplossing in zich hebben. Let er ook goed op dat de manier van bestellen en afrekenen makkelijk, gebruiksvriendelijk en betrouwbaar verloopt, om klanten niet op het laatste moment nog te verliezen. 

Klantenbinding

Probeer klanten die eenmaal bij je hebben gekocht aan je te binden door hun met enige regelmaat kwalitatieve en relevante informatie te sturen. Dit kan bijvoorbeeld via emailings of via speciale aanbiedingen. In deze fase weten je klanten je website al te vinden. Zij zullen dus niet zozeer meer via internet naar je zoeken, maar het is dus vooral van belang ze via kwalitatieve en relevante informatie regelmatig bij je terug te laten keren. Probeer hierbij wel zo specifiek mogelijk naar je klant te zijn. Overlaadt ze niet met informatie of aanbiedingen waarze niet geïnteresseerd in zijn, maar vooral over de producten die ze gekocht hebben of aanverwante producten. 

Hoe zit het met de optimalisatie van jouw webshop? Is deze afgestemd op het koopgedrag van je (potentiële) klanten? Heb je hulp nodig, vraag dan onze SEO scan aan of neem contact met ons op.