Nieuws

Blog - 22 november

Hoe optimaliseer je een WordPress website?

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 4 oktober

Voorbeelden van SEO projecten

Lees meer >>

 

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Vergeet interne linkbuilding niet!

Vergeet niet aandacht te besteden aan de interne linkbuilding op je websiteWaarschijnlijk weet je dat linkbuilding een belangrijke SEO factor is. En waarschijnlijk weet je ook dat zoekmachines meer waarde hechten aan organische linkbuilding (links die ontstaan door het delen van content via social media), dan aan kunstmatige linkbuilding (links die handmatig zijn aangelegd). Maar misschien weet je niet dat interne linkbuilding binnen je eigen website ook heel belangrijk is.

Interne links brengen bezoekers verder

Net zoals je via links op andere websites bezoekers naar jouw website kan verwijzen, kan je via interne links op je website je bezoekers naar andere pagina’s en artikelen wijzen. Hiermee vergroot je de kans dat bezoekers verder kijken en lezen en voorkom je dat ze je website op de bewuste pagina verlaten. Uiteraard kunnen bezoekers via je menu naar andere pagina’s navigeren, maar wanneer je ook interne links aanlegt in de tekst, zijn bezoekers eerder geneigd deze link te volgen.

Leg logische links naar andere pagina’s en artikelen

Het verschil tussen navigeren via een menu en navigeren via logische interne links in de tekst, is dat een bezoeker via het menu zelf op zoek moet naar relevante andere pagina’s en artikelen, terwijl een interne link in de tekst op een “zilveren dienblaadje” wordt aangeboden. Wanneer je ervoor zorgt dat je via deze tekst-links logische en relevante vervolg-informatie biedt, zullen bezoekers snel geneigd zijn door te klikken. Je houdt bezoekers daarmee langer vast en kunt ze sturen in een logische reis door je website die uitkomt op een conversiepunt, waarmee je de bezoeker kunt omzetten naar een lead of klant.

Door een doodlopende interne link verliest je pagina page rank

Interne linkbuilding versterkt page rank

Met een verwijzing van de ene pagina naar de andere, geeft je de pagina waarop de link uitkomt een stuk waardering. Deze waardering wordt gebruikt in het bepalen van de page rank van een pagina. En de page rank draagt weer bij aan de vindbaarheid van deze pagina in zoekmachines. Via een goede interne linkbuilding structuur kun je de voor jou belangrijke pagina’s op je website een goede page rank geven. Houd daarbij wel heel goed in de gaten dat de interne links op je website niet gebroken zijn of uitkomen op een pagina die zoekmachines niet kunnen volgen (bijvoorbeeld door een no-follow, of geblokkeerd in een robot.txt). Is dit wel het geval, dan vloeit de page rank namelijk weg en dat is zonde. Of je website gebroken interne links heeft kun je makkelijk nagaan in Google Search Console (het vroegere Google Webmaster Tools).

Werkwijze bij website of webshop

Heb je een “gewone” website, gemaakt in bijvoorbeeld Joomla! of WordPress, dan moet je er zelf op letten dat je in een pagina of artikel dat je schrijft logische interne links legt naar andere relevante pagina’s en artikelen op je site. Zorg er daarbij voor dat je de link in een goede anchor text legt en van een verklarende alt of title tag voorziet die iets zegt over het onderwerp van de pagina waar de link uitkomt.

Heb je een webshop, dan wordt de interne linkbuilding veelal verzorgd door het webshop CMS. De verschillende artikelen in een webshop worden getoond onder de categorie en als alternatief bij een artikel uit dezelfde categorie. Vaak zie je bij webshops ook een kopje “bezoekers van dit artikel bezochten ook dat artikel”. Dit legt automatisch links naar andere artikelen die klaarblijkelijk door bezoekers als een logisch alternatief of vervolg worden beschouwd. Zorg dus als het even kan, dat je deze functionaliteit ook activeert en gebruikt.

Analyseer en verbeter je interne linkstructuur

Heb je hulp nodig bij het analyseren en waar nodig verbeteren van je interne linkbuilding structuur en strategie, laat het ons dan weten. Wij kunnen snel en makkelijk je website analyseren en mogelijke problemen opsporen. Daarna kunnen we je adviseren en helpen om je interne linkstructuur op te zetten of te verbeteren.