Nieuws

Blog - 22 november

Hoe optimaliseer je een WordPress website?

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 4 oktober

Voorbeelden van SEO projecten

Lees meer >>

 

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Hoe interessant is jouw website?

Hoe interessant is jouw website voor bezoekers?

Na bloed, zweet en tranen en misschien wel een flinke investering, presenteer je vol trots je bedrijfswebsite. En dan is de vraag: komen er wel bezoekers op en leidt dat ook tot klanten? Om bezoekers te trekken heb je je website geoptimaliseerd en zet je social media en wellicht SEA in. Maar vinden bezoekers je website interessant? Welke pagina’s bekijken ze en hoe lang blijven ze op een pagina? Google Analytics geeft informatie over hoe interessant jouw website is.

Wat weet je van je bezoekers?

Sommige website systemen (CMS) geven inzicht in hoe vaak een pagina bezocht is. Maar wil je gedetailleerdere informatie over het aantal bezoekers en navigatiegedrag op je website, dan is het verstandig Google Analytics te integreren. Google Analytics geeft onder andere inzicht in het aantal (unieke) bezoekers op je website, hoe vaak pagina’s bezocht zijn, hoe lang bezoekers gemiddeld op een pagina zijn gebleven, hoe zij genavigeerd zijn op je site en waar zij zijn binnengekomen en weer zijn vertrokken. Daarmee kun je behoorlijk goed inschatten of je website interessante genoeg is voor je doelgroep.

De kwaliteit van je content

Doordat Google Analytics de gemiddelde tijd geeft dat een bezoeker op een pagina is geweest, kun je goed inschatten of bezoekers de informatie op je pagina ook lezen. De zogenaamde bounce rate van de pagina zegt hier ook iets over. Dit is het percentage bezoekers die op de betreffende pagina zijn binnengekomen (bijvoorbeeld via een zoekopdracht), maar ook direct weer zijn weggegaan. Het mag duidelijk zijn dat de kwaliteit van je content heel bepalend is voor de bounce rate en de gemiddelde tijd die bezoekers op je pagina doorbrengen. Is de bounce rate van een pagina hoog en de gemiddelde tijd op een pagina laag, zorg er dan voor dat je de content verandert, aanpast of aanscherpt om bezoekers langer op je pagina en website te houden. Vaak is dit een kwestie van proberen en kijken wat werkt.

De juiste schrijfstijl voor je doelgroep

Een ander belangrijk aspect is de schrijfstijl die je op je website gebruikt. Je kunt zeer deskundig zijn over de producten of diensten die je levert, maar zorg er wel voor dat de manier waarop je dit verwoord aantrekkelijk is voor je doelgroep. Let hierbij op het gebruik van u of jij, het gebruik van complexe en moeilijke woorden en bijvoorbeeld het detailniveau van je beschrijvingen. Je bereikt vaak het beste resultaat door te schrijven met je doelgroep en klanten in je achterhoofd en het zo te verwoorden dat zij het zullen begrijpen.

Navigatiegedrag en conversie

Een bezoeker die je website interessant vindt zal meerdere pagina’s op je website bezoeken. Via Google Analytics kun je goed zien hoe bezoekers zijn binnengekomen en genavigeerd zijn van de ene pagina naar de andere. Dit stelt je in de gelegenheid te bepalen of het navigatiegedrag overeenkomt met wat jij zelf wilt. Bijvoorbeeld, dat bezoekers uitkomen op een conversiepagina, zoals contactpagina of inschrijven voor een nieuwsbrief. Je kunt dit natuurlijk zelf beïnvloeden door de juiste links op je pagina’s te plaatsen. Wanneer bezoekers uitgebreid je website bezoeken, langs meerdere pagina’s navigeren en uiteindelijk converteren tot leads, heb je je doel bereikt.

Zoek je ondersteuning bij het bepalen of je website interessant genoeg is, neem dan gerust contact op.