Handige Google website apps
Google is niet alleen een zoekmachine, zij biedt ook een diversiteit aan handige applicaties en tools. Voor (startende) ondernemers uit MKB of ZZP zijn er een aantal applicaties die bijna een must zijn om te gebruiken, wil je goed gevonden worden in de Google zoekmachine en commercieel het maximale halen uit je website of webwinkel. In dit artikel bespreken we een paar belangrijke apps.
Bedrijfsvermelding op Google Mijn Bedrijf
In een vorig blogartikel over lokaal gevonden worden schreven we al over het belang van een bedrijfsvermelding op Google Mijn Bedrijf. Een bedrijfsvermelding bij Google is echter niet alleen van belang voor ondernemers die lokaal actief zijn en lokaal gevonden willen worden. Om met je bedrijf bij Google op de kaart te komen is dit voor alle MKB’ers en ZZP’ers een must. Doen dus!
Een profiel en bedrijfspagina op Google+
Met een vermelding op Google Mijn Bedrijf krijg je ook automatisch een Google+ profiel en bedrijfspagina. Google+ is het social media kanaal van Google en stelt je in staat je bedrijf onder de aandacht te brengen van je doelgroep en regelmatig interessant nieuws en informatie te posten over je bedrijf, producten, dienstverlening en aanverwante onderwerpen. Door de interactie met je doelgroep op te zoeken (like, share) val je meer op wat bijdraagt aan je vindbaarheid. Google let er sterk op dat je actief bent op internet en in social media. Deel dus regelmatig je nieuws via Google+.
Website statistieken via Google Analytics
Google Analytics is een applicatie die inzicht geeft in statistieken over de bezoekers en hun navigatiegedrag op je website. Het vertelt precies hoeveel nieuwe en terugkerende bezoekers je website dagelijks heeft gehad, welke pagina’s zijn bezocht, hoe lang men op een pagina is gebleven en veel, veel meer. Wil je begrijpen hoe bezoekers jouw website ervaren en wil je begrijpen waarom jouw website of bepaalde pagina’s wel of niet het gewenste resultaat opleveren (bijvoorbeeld contact opnemen of een bestelling plaatsen), dan moet je zeker Google Analytics gebruiken. Deze app vereist eenmalige verificatie door een code in je website op te nemen. Maar daarna krijg je zeer waardevolle website statistieken gepresenteerd.
Website check via Google Webmaster Tools / Search Console
Een andere app die je belangrijke informatie geeft over hoe Google je website ziet en ervaart is Google Webmaster Tools (tegenwoordig Google Search Console). Via dezelfde verificatiecode als van Google Analytics kun je Webmaster Tools activeren. Deze app geeft inzicht of Google problemen heeft met je website en of je website mobiel vriendelijk is. Ook kun je via Google Webmaster Tools je sitemap aanbieden, waarmee Google beter en sneller in staat is je website te indexeren. Dit is vooral belangrijk voor websites en webshops met veel pagina’s die ook regelmatig wijzigen.
Online adverteren via Google AdWords
Geld verdienen betekent ook reclame maken. Google AdWords geeft ondernemers de mogelijkheid online te adverteren. De mogelijkheden van Google AdWords hebben we al eerder beschreven in het artikel “online adverteren voor ondernemers”. Het moge duidelijk zijn dat online adverteren bij Google direct van invloed is op de vindbaarheid van je website in de zoekmachine van Google. Let wel: ga niet alleen voor het vergroten van je vindbaarheid via Google AdWords, zorg er in de eerste plaats voor dat je website door middel van on-page SEO al goed vindbaar is!
Heb je hulp nodig bij het instellen en gebruik van deze Google apps, neem dan gerust contact op.