Lokaal gevonden worden
Veel MKB bedrijven en ZZP’ers zijn lokaal actief met hun dienstverlening of productverkoop. Als dit ook voor jou het geval is dan heb je er baat bij dat je vooral lokaal gevonden wordt. Dit kun je het beste bereiken met een vermelding op Google Mijn Bedrijf.
Vermelding op Google Mijn Bedrijf
Lokaal goed gevonden worden bereik je niet zozeer door allerlei plaatsnamen op te nemen op je website of hiervoor landingspagina’s te maken. Wat wel helpt is een vermelding op Google Mijn Bedrijf. Google stelt ondernemers in de gelegenheid een bedrijfsvermelding aan te maken in Google Mijn Bedrijf. Hiermee wordt je bedrijf direct opgenomen in de bedrijfsindex van Google. Om aan te tonen dat jij de eigenaar bent van de vermelding, zal Google je om verificatie vragen. Dit doet zij door een postkaart te sturen naar het opgegeven bedrijfsadres. Op deze kaart staat een code die je moet invoeren, waarna de vermelding geverifieerd is.
Bedrijfsgegevens en werkgebied instellen
Bij je bedrijfsvermelding moet je een aantal bedrijfsgegevens opgeven. Deze zijn mede bepalend dat je bedrijf lokaal goed gevonden wordt.
1. Bedrijfsadres
Het begint met het opgeven van je bedrijfsadres. Deze wordt vervolgens in zoekresultaten en Google Maps getoond met een mooi kaartje (zie voorbeeld). Het is belangrijk dat je bedrijfsadres consequent in al je online vermeldingen terugkomt (op je website, op je social media kanalen, bij andere bedrijfsvermeldingen), zodat Google herkent dat het om hetzelfde bedrijf gaat.
2. Werkgebied
Bij het opgeven van je bedrijfsadres kun je ook aangeven dat je producten en services bij klanten op locatie levert. Hiermee kun je je werkgebied instellen. Dat kan middels het opgeven van plaatsen en postcodes, of van een werkgebied met een straal van een aantal kilometer om je bedrijfsadres.
3. Contactgegevens
Veel bedrijven geven tegenwoordig een mobiel telefoonnummer op. Maar als je nog een vast telefoonnummer hebt, verdient het de voorkeur dit nummer op te geven. Aan de hand van het kengetal kan Google namelijk ook weer de locatie verifiëren. Geef daarnaast je website- en email-adres op, zodat Google deze aan je bedrijfsvermelding koppelt.
4. Categorie
Vervolgens dien je een categorie (of meerdere) op te geven voor je bedrijfsactiviteit. Doe dit zo gedetailleerd mogelijk. De categorie zorgt ervoor dat Google je bedrijf als een van de zoekresultaten presenteert als iemand op de categorie zoekt.
5. Introductie
Als laatste kan je onder introductie je bedrijf en bedrijfsactiviteiten presenteren met een stukje tekst. Zorg er hier uiteraard voor dat je voornaamste keywords in de tekst terugkomen. Gebruik voor deze introductie bij voorkeur je elevator pitch.
Google+ pagina voor je bedrijf
(Inmiddels is Google gestopt met Google+).
Nog beter gevonden worden door recensies
Nu je een bedrijfsvermelding op Google Mijn Bedrijf hebt, zijn klanten ook in staat een recensie over je dienstverlening te schrijven. Het is inmiddels bekend dat positieve recensies ook positief bijdragen aan je lokale vindbaarheid. Zorg dus voor tevreden klanten, die bereid zijn een recensie te schrijven.
Wil je lokaal goed gevonden worden en heb je hulp nodig, neem dan gerust contact op.