Conversie en leadgeneratie
Veel ondernemers uit het MKB of ZZP zetten hun website alleen in als een bron van informatie voor bezoekers. Dat is jammer, want een website kan van veel meer waarde zijn. Door middel van conversie kunt u bezoekers converteren naar leads. Daarmee wordt uw website een belangrijke middel voor leadgeneratie.
Conversie betreft het achterhalen van contactgegevens van uw bezoekers, waarmee u leads genereert. In dit artikel gaan we in op een aantal mogelijkheden voor conversie en leadgeneratie op uw website, waaronder:
- Contactgegevens of –formulier
- Offerte aanvragen
- Aanmelden voor een nieuwsbrief
- Geregistreerde downloads
Conversie via contactgegevens of –formulier
Een eerste conversie mogelijkheid is het publiceren van uw contactgegevens, of het plaatsen van een contactformulier. Daarmee kunnen bezoekers contact met u opnemen wanneer ze vragen hebben of meer informatie willen. Een voordeel van een contactformulier boven het publiceren van uw emailadres is dat u daarmee voorkomt dat uw emailadres op een spamlijst terecht komt. Vergeet ook niet uw telefoonnummer te vermelden, veel bezoekers prefereren telefonisch contact boven email.
Leadgeneratie door offerte aanvraag
Een tweede manier van leadgeneratie is bezoekers de mogelijkheid te geven een offerte aan te vragen. Hier moeten uw producten of diensten zich wel voor lenen. Met het invullen van een offerteformulier bent u in staat uw bezoekers meer detailvragen te stellen naast het verkrijgen van hun contactgegevens. Met een goed en doordacht offerteformulier heeft u alle informatie in handen om de lead adequaat op te pakken.
Aanmelden voor een nieuwsbrief
Wanneer u regelmatig interessante en waardevolle informatie publiceert, dan is een periodieke nieuwsbrief een goede mogelijkheid voor conversie. Bezoekers zijn vaak geïnteresseerd in leerzame informatie waar ze iets mee kunnen en laten daar graag hun naam en emailadres voor achter. Let wel: stuur zinvolle nieuwsbrieven uit en niet te vaak, zodat het niet spammy wordt.
Geregistreerde downloads
Een laatste vorm van leadgeneratie die we hier vermelden zijn geregistreerde downloads. Wanneer u bijvoorbeeld software of documenten ter download aanbiedt, kunt u ervoor kiezen dat bezoekers hun gegevens moeten invullen alvorens zij kunnen downloaden. Omdat u hiermee wel een drempel legt voor het downloaden, moet u weloverwogen kiezen welke downloads hiervoor in aanmerking komen. Over het algemeen zijn bezoekers bereid hun gegevens achter te laten voor waardevolle downloads waar zij iets aan hebben of van kunnen leren. Voorbeelden zijn:
- (demo) software
- White papers
- Case studies
- Referentieverhalen
Bij white papers, case studies en referentieverhalen werkt het vaak goed om een korte inleiding te publiceren waar het betreffende document over gaat, zodat u de interesse van de bezoeker wekt. Wanneer de interesse gewekt is en de bezoeker vermoedt dat hij van het document iets kan leren, zal hij bereid zijn een geregistreerde download te doen.