Nieuws

Blog - 22 november

Hoe optimaliseer je een WordPress website?

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 4 oktober

Voorbeelden van SEO projecten

Lees meer >>

 

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Panda, Penguin en Hummingbird

Wat betekent de Panda, Penguin en Hummingbird update voor SEO in 2014

Voor zoekmachine optimalisatie (SEO) was 2013 een rumoerig jaar met de Panda, Penguin en Hummingbird update van Google. In dit blog besteden we aandacht aan wat deze updates nu preceis voor gevolgen hadden en wat dit betekent voor zoekmachine optimalisatie (SEO) in 2014.

Een overzicht van de Google updates

De belangrijkste veranderingen kwamen voort uit de Panda, Penguin en Hummingbird update:

  • Panda update – geeft een penalty aan websites met content van lage kwaliteit;
  • Penguin update – geeft een penalty aan websites die de Google richtlijnen niet volgen en Google rankings manipuleren;
  • Hummingbird update – richt zich op de betekenis van de gehele zoekopdracht in plaats van op de losse keywords.

Alle drie de updates hebben effect op zoekresultaten in Google en vragen om een goede content en linkstrategie voor elke website. Hieronder volgen een aantal tips voor uw zoekmachine optimalisatie (SEO) en linkbuilding strategie in 2014.

Een effectieve content strategie

De Panda update vereist eigen, unieke en waardevolle contentDe Panda update richt zich op content van lage kwaliteit en duplicate content. Zorg ervoor dat u eigen, unieke en waardevolle content publiceert, die bezoekers zullen waarderen en delen. Zorg dat uw webpagina’s unieke titels en omschrijvingen hebben en voldoende gedetailleerde tekst bevatten. Voorzie artikelen van “rich media” zoals images en video, die van de juiste meta tags zijn voorzien.

 

De Penguin update vereist een natuurlijk gebruik van keywordsDe Penguin update richt zich op keyword stuffing, zoals het volproppen van de pagina titel, omschrijving en headers met keywords. Geef logische titels, omschrijvingen en headers aan pagina’s en gebruik de belangrijkste keyword op een natuurlijke manier.

 

De Hummingbird update richt zich op de betekenis van de contentDe Hummingbird update richt zich op de betekenis van de gehele zoekopdracht. Het is daarom van belang na te denken hoe uw potentiële klanten zoeken en de content van uw website daarop af te stemmen. Dit omvat dus ook mogelijke spreektaal, gerelateerde termen of synoniemen voor uw keywords. Een goede en uitgebreide keword analyse is dus erg belangrijk.

 

Een veilige linkbuilding strategie

Linkbuilding is in 2013 enorm veranderd. Veel oude manieren werken niet meer en kunnen uw ranking zelfs negatief beïnvloeden. Linkbuilding is niet dood, maar we moeten er wel anders mee omgaan.

De Panda update richt zich op kwalitatieve linksWaar de Panda update zich richt op kwaliteit, geldt dit ook voor links. Een link op zich is niet meer genoeg, alleen links van en naar relevante en kwalitatieve content dragen positief bij. Zorg voor kwalitatieve content, waarnaar op natuurlijke wijze vanzelf gelinkt wordt.

 

De Penguin update richt zich op natuurlijke links met een goed profielDe Penguin update richt zich op spam-achtige links en onnatuurlijke linkbuilding. Zorg voor kwalitatieve en relevante inkomende links met uw juiste linkprofiel. Probeer links met lage kwaliteit naar uw website te (laten) verwijderen.

 

De Hummingbird update vereist co-citationVoor de Hummingbird update is de betekenis van uw website van groot belang. Een manier waarop Google mede de betekenis achterhaald is co-citation. Dit betekent dat als Google uw website tegenkomt in relatie tot uw concurrenten of bronnen over hetzelfde onderwerp, zij de betekenis van uw website beter kan verifiëren. Kijk dus waar uw concurrenten en onderwerp vermeld worden en zorg dat u erbij staat. Leg ook uitgaande links naar belangrijke bronnen over uw onderwerp, zodat Google ook daaraan de betekenis van uw website kan verifiëren.

Conclusie: kwaliteit en originaliteit

De belangrijkste conclusie die we kunnen trekken is dat alle focus ligt op kwaliteit en originaliteit van uw content. Zolang u zorgt voor eigen, unieke en waardevolle content op uw website, dan zal dit op natuurlijke wijze leiden tot waardering en links. En dat is precies waar Google op uit is.

Deze blog is mede gebaseerd op een artikel van Link Assist.