Linkbuilding is dood! Waar en niet waar.
Er is onlangs veel commotie ontstaan onder websitebouwers en SEO-consultants, want linkbuilding zou dood zijn! Waar en niet waar. Waar, omdat Google inderdaad heeft aangegeven minder rekening te houden met zelf (!) aangelegde links van de ene website naar de andere. Niet waar, omdat een verwijzing naar een website nog steeds een belangrijke indicatie is voor de mate waarin de content op de site gewaardeerd wordt.
Van link naar verwijzing
Een link is voor Google altijd een aanwijzing geweest dat de site waarnaar verwezen werd belangrijk is. Door de link steeg de page rank en kwam de website beter in zoekresultaten naar voren. Toen dit bekend raakte ging iedereen te pas en te onpas links leggen, waarmee linkbuilding haar doel voorbij schoot. Immers, een willekeurig aangelegde link zonder enige relevantie heeft geen waarde. Google heeft daarom haar focus verlegd naar waardevolle verwijzingen die wel relevantie hebben. Deze verwijzingen worden gevonden op social media.
Wat een ander zegt is belangrijker dan wat u zelf zegt
Op social media draait het om informatie waarderen en delen (like en share). Hiermee is men eenvoudig in staat een waardering over iets te uiten. Dat een dergelijke waardering waardevol en relevant is behoeft geen betoog. Immers, wat een ander over u zegt is belangrijker, dan wat u zelf zegt! Het is daarom niet verwonderlijke dat Google de focus heeft verlegd naar deze verwijzingen, die per definitie waardevol en relevant zijn. Links vanuit social media worden spontaan en niet kunstmatig gelegd. Linkbuilding is dus niet dood, maar heeft wel een andere inhoud gekregen.
Moet u stoppen met Linkbuilding?
Nee, linkbuilding is nog steeds van belang. Waarom? Omdat linkbuilding nog steeds een rol speelt bij het trekken van bezoekers naar uw website. Heeft u een camping, dan is het nog steeds goed om een link te hebben op een website over campings in de regio of vakantiebestemmingen. Maar daarnaast is het sterk aan te raden relevante social media kanalen op te zetten en daar regelmatig op te posten. Denk hierbij vanuit de gedachten van uw potentiële klant, zodat uw berichten waardevol zijn en ge-liked en ge-shared zullen worden. Hoe meer likes en shares, hoe beter u door Google beoordeeld zult worden. Maar denk erom: koop geen volgers en likes! Relevantie is en blijft key!