Nieuws

Blog - 22 november

Hoe optimaliseer je een WordPress website?

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 4 oktober

Voorbeelden van SEO projecten

Lees meer >>

 

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Social media: Facebook, LinkedIn of allebei?

Kiest u als social media kanaal voor Facebook of LinkedInDat social media een belangrijke rol spelen bij het vergroten van je naamsbekendheid en het verspreiden van je boodschap is nu wel duidelijk. Maar welk social media kanaal is dan het beste voor uw bedrijf? Facebook en LinkedIn zijn de twee grootste sociale netwerksites in Nederland, maar moet u als ondernemer uit het MKB of ZZP kiezen voor Facebook, LinkedIn of voor allebei? Veel hangt af van uw bedrijfstype: business-to-business (B2B) of business-to-consumer (B2C).

Facebook en LinkedIn, verschillen en overeenkomsten

Facebook en LinkedIn zijn allebei sociale netwerksites waarop u een profiel kunt aanmaken en status-updates kunt plaatsen. Op beide sites kunt u connecties aangaan met anderen, zodat u de status-updates kunt volgen en kunt delen. Beide sites bieden de mogelijkheid om een bedrijfspagina aan te maken. Het belangrijkste verschil is dat LinkedIn zich richt op uw zakelijke profiel en Facebook op uw privé profiel. Dat verschil ziet u vervolgens terug in het type connecties dat iemand heeft en zijn of haar gedrag ten aanzien van het waarderen (like) en delen (share) van content.

Business-to-business en business-to-consumer

Is uw bedrijfstype business-to-business of business-to-consumerDe connecties die iemand op Facebook heeft bestaan voornamelijk uit vrienden, kennissen en familie. De connecties van iemand op LinkedIn zijn voornamelijk zakenrelaties. Dat verschil ziet u direct terug in het type status updates en informatie die wordt gedeeld. Het zal u niet verbazen dat updates en informatie op LinkedIn voornamelijk een zakelijke tint hebben. Daarmee is de communicatie vooral business-to-business (B2B). Op Facebook daarentegen worden vooral persoonlijke updates geplaatst en geven gebruikers aan wat zij persoonlijk leuk vinden. Daarmee is het vooral geschikt voor business-to-consumer (B2C) communicatie.

Welk social media kanaal werkt voor u het beste?

Of u voor Facebook of LinkedIn moet kiezen hangt dus vooral af van het type business dat u heeft.  Richt uw bedrijf zich op de zakelijke markt, business-to-business (B2B) dan zal LinkedIn u waarschijnlijk de beste resultaten geven. Richt u zich op de consument, business-to-consumer (B2C) dan is het waarschijnlijker dat Facebook u betere resultaten geeft. Uw type business is dus voor een groot deel bepalend voor de keuze die u moet maken in de verscheidenheid van social media kanalen. Uiteraard hoeft een keuze niet altijd of-of te zijn. Zie bovenstaande relaas als advies vanuit ervaring, maar aarzel niet om ook uw eigen ervaring op te doen. Er is altijd een grijs gebied en misschien profiteert uw business zowel van beide social media kanalen.