Nieuws

Blog - 22 november

Hoe optimaliseer je een WordPress website?

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 4 oktober

Voorbeelden van SEO projecten

Lees meer >>

 

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Is SEO dood?

Onlangs sprak Ken Krogue met zoekmachine optimalisatie guru Adam Torkildson, die de opmerking maakte (vertaald): “Google zet stappen om de SEO industry overbodig te maken, SEO is over 2 jaar dood”. Ken plaatste de opmerking van Adam Torkildson in zijn blog, wat direct een hoop stof deed opwaaien. Sommigen vonden Adam geweldig en waren het met zijn mening eens, anderen vonden hem en zijn mening compleet gestoord.

 

Interne en externe zoekmachine optimalisatie

SEO of zoekmachine optimalisatie verandert door content marketing en social mediaEr zit echter een kern van waarheid in de opmerking van Adam Torkildson.  Zoekmachine optimalisatie kan onderverdeeld worden in interne en externe SEO. De interne betreft het optimaliseren van je website met alle zoekmachine optimalisatie elementen die je daarvoor ter beschikking hebt. De externe betreft het schrijven van artikelen, persberichten, blogs, reacties en andere content met backlinks (inkomende externe links) naar je website. Dit laatste kent een enorme opmars door de inzet van social media.

Relevante content die men wil lezen en delen

Google is naarstig op zoek naar relevante en waardevolle content, die mensen willen lezen en waar ze anderen op willen wijzen of over willen vertellen. Want als Google geen relevante en waardevolle content in je zoekresultaten biedt, dan doet ze het niet goed. Google bewees het gelijk van Adam Torkildson door eind april de Penguin Release te introduceren, waarmee zij meer het accent legt op social media en PR dan backlinks. Met andere woorden: Google hecht meer waarde aan content die gepromoot en gedeeld wordt door anderen, dan louter met een backlink.

Wat zijn de gevolgen?

Het heeft dus meer zin om content via social media en PR verspreid te krijgen, waarbij anderen je content promoten en verder delen, dan om zelf je content te verspreiden op het internet. Het gaat dus niet meer zozeer puur om het aantal links, het gaat om de betrokkenheid die anderen tonen bij de content. Dat verklaart een opmerking als ”SEO is dood”, want dit betekent dat er minder waarde wordt gehecht aan je eigen linkbuilding strategie, maar meer aan de linkbuilding die anderen voor je verzorgen. Daarmee is de waardering die anderen geven gemeend en niet gekleurd.

Wat betekent dit voor SEO?

Door de opkomst van social media is de nieuwe vorm van marketing het genereren van waardevolle en relevante content, waar je doelgroep wat aan heeft en die ze zullen waarderen en delen. Dit betekent dat je aandacht moet besteden aan wat waardevolle en relevante content is en hoe je die aan je doelgroep moet aanbieden. Zet daarbij interne zoekmachine optimalisatie in zodat je content goed gevonden wordt en biedt lezers makkelijk de mogelijkheid hierop via social media en PR te reageren en het te delen.