SEO helpt ZZP-ers bij acquisitie
Toen ik enige tijd geleden te gast was bij een voorlichtingsbijeenkomst voor startende ondernemers werd het nog maar weer een keer onder de aandacht gebracht: acquisitie is de grootste uitdaging voor een zelfstandige zonder personeel (ZZP)! En gebrek aan acquisitie is ook de belangrijkste oorzaak voor het stoppen van ondernemingen.
Eén acquisitie activiteit voor ZZP per dag
Het is natuurlijk ook geen verrassing. Als je als ondernemer druk bent met je opdrachten, staat je hoofd even niet naar acquisitie. Toch beveelt het UWV aan om tenmiste één acquisitie activiteit per dag te hebben. Veel zelfstandigen zonder personeel (ZZP) hebben voor een stuk automatisch acquisitie een website. Dat is mooi, maar dan moet de website daar wel voor geschikt zijn. Hierbij helpen zoekmachine optimalisatie (SEO) en conversie.
Wordt je gevonden op je keywords?
Om te beginnen blijft het belangrijk om je te realiseren dat een potentiële klant in de meeste gevallen het adres (URL) van uw site niet kennen. Zij zullen via zoekmachines als Google en Bing gaan zoeken. Zoekt men bijvoorbeeld een schilder, dan zoekt men waarschijnlijk op keywords als “schilder”, “schildersbedrijf”, of “schilderwerk” en meestal gevolgd door een plaats of regio. Als u niet onder uw keywords gevonden wordt, dan vindt men uw site niet en loopt u potentiële klanten mis.
SEO en keyword strategie
Allereerst is het dus zaak om goed na te denken over de voor u belangrijke keywords. Vervolgens moet u ervoor zorgen dat u uw website en webpagina’s met SEO technieken optimaliseert voor zoekmachines als Google en Bing. Als het resultaat goed is, dan zult u op basis van deze keywords hoog terugkomen in zoekresultaten. Houdt daarbij in uw achterhoofd dat ranking op de eerste pagina een must is en zoekresultaten na pagina 2 feitelijk niet meetellen. Ook op de eerste pagina moet je eigenlijk in de top 5 staan (direct zichtbaar op het beeldscherm zonder scrollen) om grote kans te maken dat men je site bezoekt.
Bezoekers converteren naar leads
Maar ook SEO alleen is niet voldoende. Natuurlijk helpt website en zoekmachine optimalisatie bezoekers te trekken naar je site, maar je wilt bezoekers vervolgens wel “converteren”. Conversie is de methode om contactgegevens van potentiële klanten te verkrijgen. Dit kan bijvoorbeeld al door een contactformulier op te nemen. Wat daarnaast goed werkt is waardevolle content ter download aanbieden, waarvoor bezoekers hun contactgegevens moeten achterlaten. Waardevolle content zijn bijvoorbeeld white papers, case studies, referentieverhalen, etc. Het is alom bekend dat bezoekers bereid zijn hun contactgegevens achter te laten in ruil voor waardevolle content.
Zoekmachine optimalisatie en conversie
Zoekmachine optimalisatie (SEO) en conversie kunnen u als zelfstandige zonder personeel (ZZP) helpen automatisch te acquireren op de momenten dat u er zelf even de tijd niet voor heeft of dat uw hoofd er niet naar staat.