Blog

Regelmatig de content van je website onderhouden en actualiseren

Content onderhouden en actualiseren

Als je website al wat langer bestaat, is het goed de content eens kritisch te bekijken en deze te onderhouden of te actualiseren waar nodig. Oude, achterhaalde content kun je beter weghalen of actualiseren, omdat de waarde afneemt. En dat kan een negatief effect hebben op de waarde van je website. We geven je een aantal tips en richtlijnen hoe je de content van je site kunt onderhouden en actualiseren.

Waarom belangrijk?

Waarom is het belangrijk de content van je website regelmatig te onderhouden en te actualiseren?

  1. Informatie raakt over de datum en wordt achterhaald. Denk aan blog artikelen;
  2. Informatie verliest haar toegevoegde waarde, wat impact heeft op de waarde van je site;
  3. Er is al meer over hetzelfde onderwerp gepubliceerd, waardoor de kans bestaat dat de informatie als duplicate content wordt beschouwd.

Content van kwaliteit

Google hecht veel waarde aan content van kwaliteit. Informatie moet van toegevoegde waarde zijn en voldoen aan de EAT richtlijnen: Expertise, Authority, Trust. Laat merken dat je deskundig bent, een autoriteit op je vakgebied en een betrouwbare bron bent.

Tips voor het onderhouden en actualiseren van je content

  1. Maak een lijst van alle pagina’s
  2. Check de prestaties
  3. Verwijder of actualiseer slechts presterende pagina’s

1. Maak een lijst van alle pagina’s

Voor het maken van deze lijst kun je Google Analytics en Search Console gebruiken. Google Analytics laat over een in te stellen periode zien welke pagina’s van je website zijn bezocht, door hoeveel (unieke) gebruikers en hoelang. Google Search Console toont welke pagina’s gevonden worden, wat hun gemiddelde positie in zoekresultaten is en hoe vaak bezoekers doorklikken naar de pagina (CTR).

2. Check de prestaties

Kijk in Google Analytics naar pagina’s die niet of nauwelijks bezocht worden, die niet of nauwelijks gelezen worden, of waarvan de bounce rate hoog is. Bepaal van deze pagina’s of de content nog actueel en van toegevoegde waarde is. Is dit niet het geval, onderneem dan actie.

Via Search Results in Google Search Console zie je welke pagina’s een lage positie in de zoekresultaten hebben en waarop niet of nauwelijks wordt geklikt (lage CTR). Ook dit kan een goede indicatie zijn van pagina’s met een lage toegevoegde waarde, waarop je beter actie kun ondernemen.

3. Verwijder of actualiseer slecht presterende pagina’s

Pagina’s die niet of slecht bezocht worden kun je beter verwijderen of actualiseren. Is de content achterhaald en niet meer van toegevoegde waarde, verwijder de pagina dan. Check wel via Google Search Console of via SEO SpyGlass uit SEO PowerSuite of de pagina inkomende links heeft. Leg in dat geval een redirect aan naar een logische andere pagina, of kijk of je de inkomende links kunt (laten) verwijderen of naar een andere (logische) pagina kunt laten verwijzen.

Als je ervoor kiest een pagina te actualiseren, houd dan wel goed in de gaten of het gewenste effect bereikt wordt. Met andere woorden: dat de pagina in zoekresultaten gaat stijgen en weer meer bezocht gaat worden. Anders is het waarschijnlijk alsnog beter de pagina te verwijderen.

Regelmatig controleren

Met het onderhouden en actualiseren van je content hoef je niet continue bezig te zijn, maar het is wel iets wat je met enige regelmaat moet doen. Zie het als de jaarlijkse voorjaarsopruiming van je kasten of schuur. Eens in de zoveel tijd een keer kritisch door de inhoud kijken en wegdoen of opruimen wat niet meer bruikbaar is, is geen overbodige luxe.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren je website? Neem dan contact met ons op, of vraag gratis onze professionele SEO scan aan.

Guus Weitzel

Laatste blogs

Wat zijn de belangrijkste Google penalties?
Lees meer...
Content onderhouden en actualiseren
Lees meer...
Wat zijn de SEO trends voor 2023?
Lees meer...

SEO cursus

SEO cursus aan VU Oss

27 feb t/m 3 apr 2023

Aanmelden