Blog

Hoe werkt het algoritme van Google?

Hoe werkt het algoritme van Google?

Als je weet hoe iets werkt, kun je ervoor zorgen dat je erop voorbereid bent. Dat geldt ook voor de zoekmachine van Google. Als je weet hoe het algoritme werkt, kun je ervoor zorgen dat jouw site eraan voldoet en goed te indexeren is. Laten we dus eens kijken hoe het algoritme van Google werkt.

Zo werkt het algoritme van Google

Bij het analyseren en indexeren van het wereldwijde web en alle websites en webshops doorloopt Google de volgende stappen:

  1. Het wereldwijde web doorzoeken
  2. Webpagina’s aan haar index toevoegen
  3. Vanuit haar index zoekresultaten presenteren

1. Het wereldwijde web doorzoeken

Dagelijks doorzoekt Googlebot het wereldwijde web voor nieuwe of gewijzigde websites, webshops en webpagina’s. Hiervoor gebruikt zij enerzijds sitemaps die zij kent en zijn aangeboden via Search Console, of zij gebruikt links die zij tegenkomt op sites die ze bezoekt. Hierbij geldt uiteraard wel dat pagina’s doorzocht mogen worden. Dus pagina’s die niet doorzocht mogen worden volgens de robot.txt file, of pagina’s die achter een login zitten worden niet doorzocht. Als een pagina een duplicaat is van een andere pagina (duplicate content) wordt deze wel doorzocht, maar wordt minder vaak door Google bezocht en niet als primair zoekresultaat getoond.

2. Webpagina’s aan haar index toevoegen

Nadat het Google Algoritme een nieuwe of gewijzigde webpagina heeft gevonden probeert zij te achterhalen wat het onderwerp van de pagina is. Hierbij kijkt zij naar keywords en keywordcombinaties in de:

De Goolge crawler doorzoekt je website of webshop

  • Page title;
  • Meta description tag;
  • H1 header;
  • H2-6 headers;
  • Body tekst;
  • Bold of italic tekst;
  • Alt tags van afbeeldingen;
  • Anchor teksten van links.

Als zij vastgesteld heeft wat het onderwerp van de pagina is, neemt zij deze pagina op in haar index. Vanaf dat moment kan de pagina getoond worden als zoekresultaat wanneer op dit onderwerp gezocht wordt. Heeft een pagina echter een no-index tag, dan wordt deze uiteraard niet geïndexeerd.

3. Vanuit haar index zoekresultaten presenteren

Wanneer er een zoekopdracht wordt ingegeven, zal Google de zoekopdracht analyseren en vergelijken met de informatie die zij in haar index heeft. In volgorde van relevantie worden zoekresultaten uit haar index aan de gebruiker gepresenteerd. Bij het bepalen van de meest relevante zoekresultaten houdt Google rekening met de locatie van de gebruiker, de taal, het apparaat (desktop of mobiel) en zoekinstellingen. Dit kan betekenen dat verschillende gebruikers verschillende zoekresultaten gepresenteerd krijgen bij dezelfde zoekopdracht.

Naast het letterlijk interpreteren van een zoekopdracht probeert Google ook de intentie van de zoekopdracht te doorgronden. Voor bijvoorbeeld een foutief gespeld woord zal zij een suggesties doen voor het correct gespelde zoekwoord. Ook houdt zij rekening met taal en syntax om de samenhang en nuances te begrijpen. Hierbij maakt zij onder andere gebruik van de Hummingbird, Rank Brain en BERT algoritme updates.

Als zoekopdrachten te maken hebben met een actueel onderwerp, zullen meer recente zoekresultaten getoond worden zoals nieuws, evenementen, etc. Als zoekresultaten bijvoorbeeld te maken hebben met gezondheid, dan zal Google nadrukkelijk rekening houden met de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van zoekresultaten (EAT).

De volgorde van zoekresultaten

De volgorde waarin Google zoekresultaten presenteert zijn afhankelijk van meerdere factoren. Als eerste kijkt zij naar de relevantie van het zoekresultaat. Met andere woorden: hoe meer het resultaat overeenkomt met de zoekopdracht, hoe hoger deze wordt gepresenteerd. Echter ook andere signalen bepalen de volgorde: hoeveel sites naar deze pagina verwijzen, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (EAT), veiligheid (HTTPS), laadsnelheid, reactiesnelheid en stabiliteit (Core Web Values), mobiele vriendelijkheid en gebruikerservaringen. Zorg dus dat al deze elementen goed verzorgd zijn op jouw website of webshop, zodat je er alles aan gedaan hebt om hoog in de zoekresultaten van Google te komen.

Heb je vragen of hulp nodig bij het optimaliseren van je site, neem dan contact met ons op, of vraag gratis onze professionele SEO scan van je website aan.

Guus Weitzel

Laatste blogs

Waarom is een goede website structuur belangrijk?
Lees meer...
Hoe werkt het algoritme van Google?
Lees meer...
Google Analytics 4 versus Universal Analytics
Lees meer...

SEO cursus

Gratis SEO Workshop

Tijdens de Workshop Week
Van VU Oss op 9 sept

Aanmelden

SEO cursus aan VU Oss

7 nov t/m 19 dec 2022

Aanmelden