Blog

Google Analytics 4 versus Universal Analytics

Google Analytics 4 versus Universal Analytics

Op 1 juli 2023 stopt Universal Analytics en gaan we over op Google Analytics 4 voor het meten van verkeer, conversies en bezoekersgedrag op je website. Google adviseert je nu al om GA4 in te stellen. Hoe ga je over, wat moet je doen en wat zijn de voordelen?

Universal Analytics

In 2005 introduceerde Google Universal Analytics voor het meten van verkeer, conversies en bezoekersgedrag op je website. Het laat zien hoeveel bezoekers er op je site komen, waar ze vandaan komen, welke pagina’s ze bezoeken en hoe lang, hoe ze navigeren, of ze je site via desktop, tablet of smartphone bezoeken, en nog veel meer. Hele waardevolle gegevens dus, die je veel leren over de kwaliteit en het belang van je website. Nu kondigt Google aan dat zij per 1 juli 2023 stopt met het doorgeven van gegevens aan UA en verwijst ons naar de opvolger: Google Analytics 4.

Google Analytics 4

De nieuwe analytics GA4 bestaat reeds sinds 2020 en kent een aantal voordelen ten opzichte van Universal Analytics.

  1. Het meet en presenteert gegevens van verschillende platformen;
  2. Het voldoet beter aan privacy eisen;
  3. Het bevat geavanceerde kunstmatige intelligentie (AI).

1. Gegevens van verschillende platformen

Tegenwoordig gebruiken we verschillende platformen en apparaten. Het ene moment bezoeken we een website via een desktop of laptop, het andere moment bezoeken we hetzelfde bedrijf, organisatie of winkel via een app op een mobiele telefoon. Google Analytics 4 heeft het vermogen de gegevens van verschillende platformen te meten en uniform te presenteren.

2. Privacy eisen

Er worden steeds hogere eisen gesteld aan privacy en bescherming van persoonsgegevens. Ook Google dient hieraan te voldoen. GA4 biedt daarom meer en betere bescherming van persoonsgegevens en biedt de mogelijkheid in te stellen hoe Google-tags zich gedragen op basis van de toestemming van gebruikers.

3. Geavanceerde kunstmatige intelligentie (AI)

Gegevens hebben geen betekenis als ze niet goed geïnterpreteerd worden. Pas als gegevens goed geïnterpreteerd worden, wordt het informatie. De geavanceerde kunstmatige intelligentie modules zorgen ervoor dat de verzamende gegevens omgezet worden in waardevolle informatie, zodat gebruikers er iets aan hebben en van kunnen leren.

GA4 instellen

Gebruik je al UA en wil je GA4 gaan gebruiken, dan moet je een nieuwe tracking code instellen in je website (zie ook afbeelding bovenaan deze pagina):

  1. Ga naar Google Analytics
  2. Ga naar Beheer (links onder in menu)
  3. Ga naar Accountinstellingen (eerste kolom bovenaan)
  4. Ga naar Instelassistent voor GA4 (tweede kolom bovenaan)
  5. Kies vervolgens op “Tag installatie”

Hier kan je kiezen of je de algemene site tag (gtag.js) wilt gebruiken, of de Google Tag Manager.

Google Analytics 4 tag instellen voor je website

Gebruik je nog een Analytics, ga dan naar Google Analytics en doorloop de stappen die je uiteindelijk ook een tracking code opleveren om in je site op te nemen. 

GA4 en UA parallel gebruiken

Als je op dit moment reeds Universal Analytics gebruikt, is het aan te raden voorlopig GA4 en UA naast elkaar te gebruiken. Gebruik je nog helemaal geen Google Analytics, start dan direct met GA4. Per 1 juli 2023 stopt Google met het doorgeven van gegevens aan UA, maar de historische informatie blijft nog enkele maanden beschikbaar.

Het grootste verschil

Het grootste verschil tussen beide zit hem erin dat UA gebaseerd is op bezoeken en bezochte pagina’s en GA4 veel meer op de bezoekers zelf. GA4 zal veel meer de “reis” van een bezoeker op je site meten en presenteren, in plaats van louter aantallen bezoekers en bezochte pagina’s weer te geven.

Heb je vragen of hulp nodig bij het instellen van Google Analytics 4, neem dan contact met ons op, of vraag gratis onze professionele SEO scan aan.

Guus Weitzel

Laatste blogs

Hoe werkt het algoritme van Google?
Lees meer...
Google Analytics 4 versus Universal Analytics
Lees meer...
Hoe word ik goed gevonden op Google Maps?
Lees meer...

SEO cursus

 
SEO cursus aan VU Oss

7 nov t/m 19 dec 2022

Lees meer...