Blog

Je concurrenten te slim af zijn op internet met een goede SEO concurrentiestrategie

Je concurrenten te slim af zijn op internet

Hoe kun je je concurrenten te slim af zijn op internet? We strijden allemaal om de eerste posities op de eerste pagina met zoekresultaten van Google. Wat kun je doen om beter te presteren dan je concurrenten? Een goede SEO concurrentiestrategie helpt. Volg daarvoor ons stappenplan.

Volg ons stappenplan voor een goede SEO concurrentiestrategie 

Stappenplan voor een SEO concurrentiestrategie

De volgende stappen helpen je met een goede SEO concurrentiestrategie:

  1. Bepaal wie je concurrenten op internet zijn
  2. Onderzoek waar je concurrenten hun bezoekers vandaan halen
  3. Bepaal je USP’s (Unique Selling Points) en onderscheidend vermogen
  4. Bepaal je concurrentiegebied
  5. Implementeer je SEO concurrentiestrategie

 

1. Bepaal wie je concurrenten op internet zijn

Om te achterhalen wie je concurrenten op internet zijn kun je simpelweg de belangrijkste keywords van jouw producten of dienstverlening intypen in Google en kijken wie er in de top 10 zoekresultaten staan. Als je reeds adverteert via Google Ads, kun je ook via het onderdeel veilinginzichten (onder keywords) zien met wie je daar concurreert.

Als blijkt dat jouw markt gedomineerd wordt door een aantal grote spelers, dan heb je een grote(re) uitdaging om je hier tussen te worstelen. Is jouw markt echter gelijkmatiger verdeeld, dan kan een goede SEO concurrentiestrategie je veel brengen. En als je regionaal actief bent, kun je jouw positie ook nog eens versterken door je lokale vindbaarheid te optimaliseren.

2. Onderzoek waar je concurrenten hun bezoekers vandaan halen

Als je weet wie je voornaamste concurrenten zijn, onderzoek dan waar zij hun bezoekers vandaan halen. Zijn je concurrenten bijvoorbeeld actief op social media, en zo ja, op welke kanalen? Hoeveel volgers hebben zij daar? Welke berichten posten ze en vooral, welke (type) berichten zijn populair en geven veel interactie? Zijn je concurrenten actief met online adverteren, onderzoek dan welke keywords ze gebruiken en welke budgetten ze uitgeven? Ook het inventariseren van inkomende links van je concurrenten geeft je veel informatie over waar zij actief zijn en hun bezoekers vandaan krijgen.

3. Bepaal je USP’s (Unique Selling Points) en onderscheidend vermogen

Wat onderscheidt jou van je concurrenten? Wat zijn jouw USP’s (Unique Selling Points)? Waar ligt jouw toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen? Als je je website of webshop optimaliseert op basis van dezelfde boodschap als je concurrenten, dan is je toegevoegde waarde laag en de concurrentiestrijd fel. Door de focus te leggen op jouw toegevoegde waarde, onderscheid je je van je concurrenten. Focus daarom op je USP’s en verwerk deze in je boodschap en keywords, zodat je je daarmee onderscheidt van je concurrenten.

4. Bepaal je concurrentiegebied

Zeker als je lokaal actief bent is het heel belangrijk om je concurrentiegebied af te bakenen. Daarmee voorkom je dat je concurreert met partijen buiten jouw regio. Zorg ervoor dat je jouw werkgebied duidelijk instelt in Google Mijn Bedrijf. Adverteer je via Google Ads, stel dan ook daar je werkgebied goed in, zodat jouw advertenties alleen aan potentiële klanten in jouw werkgebied worden getoond.

5. Implementeer je SEO concurrentiestrategie

Nu kun je je SEO concurrentiestrategie implementeren. Verwerk jouw toegevoegde waarde en onderscheidende vermogen goed in de boodschap en keywords van je website. Zorg dat dit zichtbaar is in je snippets (= zoekresultaat, bestaande uit page title en meta description tag), zodat potentiële klanten jouw USP’s direct zien. Ook als je adverteert via Google Ads is het belangrijk jouw toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen terug te laten komen in de advertenties. Ben je lokaal actief, zorg dan dat je zowel in Google Mijn Bedrijf als in Google Ads goed je werkgebied instelt.

Wil je ook je concurrenten te slim af zijn op internet? Neem dan contact met ons op, of vraag gratis onze SEO scan aan.

Guus Weitzel

Laatste blogs

Google Analytics 4 versus Universal Analytics
Lees meer...
Hoe word ik goed gevonden op Google Maps?
Lees meer...
Hoe word ik goed gevonden op YouTube?
Lees meer...

SEO cursus

 
SEO cursus aan VU Oss

7 nov t/m 19 dec 2022

Lees meer...