Blog

De SEO trends voor 2022

Wat zijn de SEO trends voor 2022?

Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 2 miljard websites en alleen al in Nederland zo’n 80.000 webshops. Wil je met jouw site opvallen, dan zul je ook in 2022 aandacht moeten besteden aan SEO. Bij de SEO trends voor 2022 staan je doelgroep, de kwaliteit en actualiteit van je content, je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid, linkbuilding, structured data en de Core Web Vitals centraal.

SEO trends voor 2022

Dit zijn de SEO trends voor 2022

De SEO trends voor 2022 zijn:

  1. Focus op je doelgroep en de intentie van hun zoekopdracht
  2. Besteed aandacht aan de kwaliteit van je content
  3. Toon je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (E-A-T)
  4. Houd je content up-to-date
  5. Optimaliseer je website met interne linkbuilding
  6. Let op de kwaliteit van inkomende links
  7. Gebruik waar mogelijk structured data
  8. Voldoe aan de Core Web Vitals

1. Focus op je doelgroep en de intentie van hun zoekopdracht

Google heeft het al vaak aangegeven: je website is er voor je doelgroep, niet voor zoekmachines. Doe je het goed voor je doelgroep, dan doe je het ook goed voor zoekmachines. Stel jezelf de vraag naar welke antwoorden en informatie jouw doelgroep op zoek is? Wat willen ze weten? Waar hebben ze behoefte aan? Verdiep je in de intentie van hun zoekopdrachten. Waar ze naar op zoek zijn. Als jouw website hierop goed inspeelt, zorgt voor de juiste antwoorden op hun vragen en de informatie biedt die ze zoeken, dan is jouw website van toegevoegde waarde. Daarmee is jouw website aantrekkelijk, wat Google zal merken aan het aantal bezoekers en de tijd en aandacht die bezoekers voor je site hebben. Dat geeft een impuls aan de zichtbaarheid en positie van jouw site.

2. Besteed aandacht aan de kwaliteit van je content

Als logisch vervolg op het voorgaande is het van groot belang dat je veel aandacht besteedt aan de kwaliteit van jouw content. De informatie op jouw website moet van toegevoegde waarde zijn voor je bezoekers. Zij moeten antwoorden vinden op hun vragen, of informatie vinden die ze nog niet wisten. Verdiep je dus in je doelgroep en biedt kwalitatieve content aan die van toegevoegde waarde is. Gebruik maken van bestaande content mag best, maar voeg er wel jouw visie, jouw mening, jouw ervaring, jouw toegevoegde waarde aan toe.

3. Toon je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (E-A-T)

Je toegevoegde waarde toon je aan door te laten zien dat je een expert bent op jouw vakgebied en iets biedt wat concurrenten niet bieden. Door je deskundigheid te tonen, kun je uitgroeien tot een autoriteit op jouw vakgebied. Zorg er wel voor dat je informatie correct en volledig is, zodat je een betrouwbare bron bent. Hiermee stijgt je aanzien en je posities in zoekmachines.

4. Houd je content up-to-date

Controleer regelmatig of de content op je website nog actueel is. Niets is zo vervelend als dat een bezoeker met achterhaalde informatie wordt geconfronteerd. Bezoekers zullen dan snel weggaan en andere websites raadplegen. Actualiseer dus achterhaalde informatie, of vul deze aan. Daarmee blijf je up-to-date en blijf je bezoekers toegevoegde waarde bieden.

5. Optimaliseer je website met interne linkbuilding

Ook een goede gebruikerservaring draagt bij aan de kwaliteit en daarmee de vindbaarheid van je website. Maak het navigeren voor je bezoekers makkelijker door in je content direct tekstlinks op te nemen naar andere pagina’s met relevante en aanvullende informatie. Daarmee hoeven bezoekers niet zelf te zoeken via de menustructuur, wat extra kliks en dus tijd scheelt. Ook zoekmachines hebben baat bij interne linkbuilding, omdat ze daarmee de waarde van de verschillende pagina’s op je site beter begrijpen. Door dit slim te doen kun je de page rank van bepaalde pagina’s boosten, wat je posities in zoekmachines verbetert.

6. Let op de kwaliteit van inkomende links

Links van andere website naar jouw website zijn nog altijd van groot belang voor je vindbaarheid en posities. Een inkomende link wordt door Google in basis nog altijd gezien als een positieve verwijzing. Echter, Google stelt heel duidelijk kwaliteit boven kwantiteit. Het gaat dus vooral om de relevantie van een link. Een verwijzing vanuit een website die qua onderwerp totaal geen relatie heeft met jouw site draagt in principe niets toe. Er moet een logisch verband zijn tussen de twee sites, waarbij duidelijk is waarom er een link is. Check dus inkomende links op relevantie en kwaliteit en verwijder links die niets toevoegen (eventueel via de disavow tool in Google Search Console).

7. Gebruik waar mogelijk structured data

Structured data helpt Google en andere zoekmachines je website nog beter te begrijpen. Het geeft op een gestructureerde manier meer informatie over je bedrijf, product, artikel, etc. Google kan structured data (of Schema Markup) gebruiken om je zoekresultaat (snippet) te verrijken. Daarmee wordt je zoekresultaat aantrekkelijker, waardoor er meer bezoekers op klikken. Structured data is niet voor alle websites relevant, maar voor wie dat wel is, is het een aanrader om het in te zetten.

8. Voldoe aan de Core Web Vitals

Bezoekers stellen hoge eisen aan een goede performance en gebruikerservaring van je website. Google heeft daarom de Core Web Vitals gedefinieerd. Daarbij kijkt zij naar de laadsnelheid, de reactiesnelheid en de stabiliteit van je site. Via Google Search Console kun je zien of hierbij problemen worden ervaren. Zo ja, probeer deze dan snel te herstellen, dat komt ten goede aan de vindbaarheid van je site.

Weet je niet zeker of jouw website klaar is voor 2022, neem dan contact met ons op, of vraag gratis onze SEO scan aan.

Guus Weitzel

Laatste blogs

Hoe werkt het algoritme van Google?
Lees meer...
Google Analytics 4 versus Universal Analytics
Lees meer...
Hoe word ik goed gevonden op Google Maps?
Lees meer...

SEO cursus

 
SEO cursus aan VU Oss

7 nov t/m 19 dec 2022

Lees meer...