Blog

Wat is Google Passage Ranking?

Met Passage Ranking is Google in staat een onderdeel van een tekst op een webpagina terug te geven als zoekresultaat. De update maakt het mogelijk delen van een tekst als zoekresultaat te presenteren, wanneer de inhoud van een passage het beste overeenkomst met het antwoord op een zoekopdracht. Een volgende stap van Google om de kwaliteit van haar zoekmachine te verbeteren.

Passage ranking

Passage ranking is in eerste instantie alleen voor Engelstalige websites in Amerika uitgerold en zal in de loop van 2021 ook in Nederland actief worden. In haar streven steeds beter antwoord te kunnen geven op gestelde zoekopdrachten, kan Google met Passage Ranking nu ook individuele delen en fragmenten van een tekst als zoekresultaat presenteren. Als de inhoud van een paragraaf of tekstonderdeel van je pagina het beste overeenkomst met een zoekopdracht, zal Google dus deze specifieke passage als zoekresultaat teruggeven.

Met Passage Ranking kan Google tekstonderdelen presenteren als zoekresultaat

SEO tips voor Google Passage Ranking

Deze update maakt het dus nog belangrijker dat je ook van onderdelen van de tekst op je webpagina goed aangeeft wat de boodschap is. Daarvoor gelden de volgende SEO tips:

  1. Begin een paragraaf of tekstonderdeel met een verklarende H2-6 header
  2. Laat belangrijke keywords of zinsneden opvallen met bold of italic
  3. Voorzie bijbehorende afbeeldingen van een verklarende alt tag

Begin een passage met een H2-6 header

Zowel voor lezers als voor zoekmachines is het prettig wanneer je een passage met een verklarende H2-6 header begint. De sub-kopregel moet aangeven waar de paragraaf of het tekstonderdeel over gaat. Al naar gelang de opmaak, kun je kiezen voor een H2 t/m H6 sub-kopregel. De SEO waarde van deze sub-kopregels is gelijk, de H1 header is voorbehouden voor de hoofkopregel bovenaan de pagina. Zorg dat de H2-6 header duidelijk beschrijft waar de paragraaf of het tekstonderdeel over gaat en gebruik daarbij uiteraard de keywords.

Laat belangrijke woorden opvallen

Om de boodschap in een passage nog beter uit te laten komen, kun je ervoor kiezen keywords of zinsneden op te laten vallen door ze dikgedrukt (bold) of schuingedrukt (italic) op te nemen. Woorden in bold of italic vallen op voor het menselijk oog en dat geldt ook voor de zoekmachine van Google. Een lezer die snel een tekst scant, krijgt op deze manier toch de juiste boodschap mee.

Geef afbeeldingen een verklarende alt tag

Gebruik je afbeeldingen, foto’s, images of zelfs videobeelden bij een paragraaf of tekstonderdeel, zorg er dan voor dat deze een verklarende alt tag hebben. De alt tag moet verduidelijken waarom de afbeelding of video bij de passage staat en wat dit ten opzichte van de boodschap uitbeeld. Een bijkomend voordeel is dat jouw passage dan niet alleen als tekst-zoekresultaat gepresenteerd wordt maar ook als afbeelding- of video-zoekresultaat.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw webpagina’s op Google Passage Ranking? Neem dan contact met me op, of vraag gratis onze professionele SEO scan aan.

Guus Weitzel

Laatste blogs

SEO Concurrentie Analyse
Lees meer...
Wat is Google Passage Ranking
Lees meer...
Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (EAB)
Lees meer...

SEO cursus

SEO cursus aan VU Oss

1 nov t/m 6 dec 2021

7 mrt t/m 11 apr 2022

Lees meer...

© 2012-2021 SEO Advies MKB. Alle rechten voorbehouden.