Blog

Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (E-A-B)

Bij het bepalen van de kwaliteit van je content let Google op de zogenaamde E-A-T factoren: Expertise, Authority, Trustworthiness, of in goed Nederlands Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Als jouw content goed scoort op deze factoren, dan wordt je beloond met een goede positie in de zoekresultaten.

Google let op expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (E-A-B)

Google E-A-T

Google stelt hoge eisen aan de kwaliteit van de content op je website. Het belangrijkste is dat de content van toegevoegde waarde moet zijn voor jouw doelgroep. Ze moeten er iets aan hebben, ze moeten er beter van worden en ze moeten het waarderen. Google gebruikt hiervoor een drietal factoren, E-A-T, ofwel Expertise, Authority, Trustworthiness. Naar het Nederlands vertaald, E-A-B:

  1. Expertise
  2. Autoriteit
  3. Betrouwbaarheid

Expertise

De factor Expertise kijkt naar jouw deskundigheid. Als je een deskundige bent op jouw vakgebied, dan bezit je kennis die jouw doelgroep graag wil hebben en die voor hun van toegevoegde waarde is. Door deze kennis te delen, toon je je deskundigheid. Daarmee onderscheid je je van anderen en zal jouw doelgroep zich graag tot jou willen wenden. Het tonen van je expertise is dus van belang bij het schrijven van je content. Laat merken dat je een expert op jouw vakgebied bent door toegevoegde waarde te bieden op je website. Mocht je in het bezit zijn van diploma’s, of certificaten die jouw expertise aantonen, laat dat dan uiteraard ook zien op je website.

Autoriteit

Wanneer je jouw deskundigheid aantoont met toegevoegde waarde voor je doelgroep, kan dat ertoe leiden dat je als een autoriteit wordt zien. Men zal dan naar jou verwijzen als het over jouw vakgebied gaat. Naarmate meer mensen naar je verwijzen via links naar je website, dan vertaalt zich dat naar jouw autoriteit. Hoe meer mensen naar jou verwijzen, hoe meer waarde dit aan jouw deskundigheid geeft, wat jou tot een autoriteit maakt. Je kunt je expertise verder laten zien door (gast)blogs te schrijven, te reageren op vragen, artikelen en forums. Als mensen daar vervolgens naar verwijzen, bouw je daarmee aan jouw autoriteit.

Betrouwbaarheid

De laatste factor is betrouwbaarheid. Klopt het wat je zegt en publiceert? Is jouw content daadwerkelijk van toegevoegde waarde? En heeft jouw doelgroep er ook daadwerkelijk iets aan? Google zal dat nagaan bij jouw doelgroep. Op basis van reviews, reacties, interactie en meer, krijgt Google een indicatie of jouw content ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor jouw doelgroep. Daarmee wordt de betrouwbaarheid van de bron en de content beoordeeld.

Zoek je ondersteuning bij het aantonen van jouw expertise, autoriteit en betrouwbaarheid? Neem dan contact met me op.

Guus Weitzel

Laatste blogs

Wat is Google Passage Ranking
Lees meer...
Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (EAB)
Lees meer...
SEO tips voor 2021
Lees meer...

SEO cursus

SEO cursus aan de VU Oss

1 mrt t/m 12 apr 2021

Lees meer...

© 2012-2021 SEO Advies MKB. Alle rechten voorbehouden.