Blog

Hoe optimaliseer je foto’s en images voor SEO

Foto’s en images zijn tegenwoordig een belangrijk onderdeel van elke website of webshop. Immers, een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Maar voor SEO is het wel van belang dat ook foto’s en images goed geoptimaliseerd zijn. Want ook zij dragen ertoe bij dat je site goed gevonden wordt.

De belangrijkste SEO voor foto’s en images:

  1. Zorg dat het bestand niet te groot is en snel laadt
  2. Gebruik eigen materiaal of materiaal met recht op hergebruik
  3. Zorg voor een goede beschrijvende alt tag
  4. Gebruik GoogleVision ter controle

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden

Omdat de meeste mensen wars zijn van lezen, gebruiken we steeds meer foto’s en images ter verduidelijking van de inhoud van webpagina’s. Geen wonder dus dat Google nadrukkelijk op het gebruik van plaatjes let. Daarnaast ziet zij dat ook steeds meer gebruikers via Google Afbeeldingen zoeken naar producten. Om deze gebruikers van goede visuele zoekresultaten te voorzien, indexeert zij de foto’s en images van webpagina’s. Daarom is het dus van groot belang dat je afbeeldingen op je site goed optimaliseert, zodat je ook hiermee goed gevonden wordt.

Bestandsgrootte en laadtijd

De grootste fout die velen maken is dat foto’s en images in hoge resolutie en met een hoge bestandsgrootte worden gepubliceerd. Dat vertraagd de laadtijd van een webpagina enorm, wat leidt tot een slechte gebruikerservaring. Met onze huidige smartphones maken we al snel een foto in een hoge resolutie met een bestandsgrootte van vele MB’s. Voor een webpagina is een hoge resolutie vaak helemaal niet van belang. Als je een afbeelding op je pagina plaatst met een afmeting van 800 x 600 pixels, is het zonde als je daarvoor een foto of image gebruikt met een resolutie van 1600 x 1200 pixels. Je moet het plaatje dan een factor 2 verkleinen. Stel dat de bestandsgrootte bij 1600 x 1200 pixels 2MB is, dan is het beter deze eerst te verkleinen tot 800 x 600 pixels, omdat dit de bestandsgrootte met een factor 4 (2x2, hoogte x breedte) verkleint en dus 500KB wordt. Daarmee is de laadtijd van de afbeelding vele malen sneller.

Eigen materiaal of recht op hergebruik

Op afbeeldingen op internet zijn gebruiksrechten van toepassing. Alleen als ze aangemerkt zijn voor hergebruik, dan mag je plaatjes zonder meer gebruiken. Of je een foto of image mag gebruiken, kan je eenvoudig in Google Afbeeldingen controleren, door onder de zoekbalk te klikken op “Tools” en “Gebruiksrechten”. Eigen materiaal gebruiken is natuurlijk het beste, dan weet je zeker dat je daarover met niemand in conflict komt. Verder zijn er legio sites te vinden die stock foto’s aanbieden, soms gratis, soms tegen een kleine vergoeding. Daar kan je handig gebruik van maken en ook meteen de juiste resolutie kiezen voor wat je nodig hebt.

Een goede beschrijvende alt tag

Google is niet altijd in staat foto’s en images goed te interpreteren. Dit komt omdat een plaatje vaak symbolisch gebruikt wordt in een tekst. Met andere woorden: het gaat vaak niet om de letterlijke afbeelding, maar de interpretatie op basis van de context. Daarom let Google altijd op de alt tag, een belangrijke SEO factor. Dit is een beschrijving van de afbeelding, waaruit Google kan opmaken wat de foto of image voorstelt en wat de relatie is met de inhoud van de pagina. Daarom is het voor SEO van groot belang de alt tag van een image in te vullen met een goede beschrijving. Het veld voor de alt tag is vaak te vinden in de editor van een afbeelding. In WordPress vind je deze in de media bibliotheek, het veld “alternatieve tekst”.

Google Vision helpt met het optimaliseren van foto's en images voor SEO

Controleer een afbeelding in Google Vision

Wil je er zeker van zijn dat Google een foto of image goed interpreteert? Dan kan je gebruik maken van Google Vision. Dit is een zelflerende AI module van Google die afbeeldingen beter leert interpreteren. Je kunt een afbeelding uploaden en zien of Google deze goed interpreteert.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je foto’s en images voor SEO, of wil je weten hoe het staat met de afbeeldingen op jouw website of webshop? Neem dan contact met ons op of vraag gratis onze SEO scan aan.

Guus Weitzel

Laatste blogs

Hoe krijg je een nieuwe website snel hoog in Google?
Lees meer...
Wat zijn de Google Core Web Vitals?
Lees meer...
Hoe optimaliseer je foto's en images voor SEO?
Lees meer...

SEO cursus

SEO cursus aan de VU Oss

9 nov t/m 14 dec 2020

1 mrt t/m 12 apr 2021

Lees meer...

© 2012-2020 SEO Advies MKB. Alle rechten voorbehouden.