Blog

Wat zijn de SEO trends in 2020?

De belangrijkste SEO trends in 2020 zijn: je website krijgt minder kliks, focus je op featured snippets, je bedrijfsvermelding op Google is cruciaal voor lokale vindbaarheid, creëer waardevolle content voor je doelgroep en richt je op kwalitatieve linkbuilding en brand awareness.

Belangrijke SEO trends in 2020

De laatste jaren richt Google zich volledig op het verbeteren van de intelligentie van haar zoekmachine, zodat zij onze zoekopdrachten nog beter kan doorgronden en ons beter en sneller van het juiste antwoord kan voorzien. Dat “beter” en “sneller” is terug te zien in de SEO trends in 2020. Beter heeft alles te maken met de kwaliteit en toegevoegde waarde van content. Sneller heeft alles te maken met een antwoord vinden in zo min mogelijk kliks. Hieronder leggen we je uit wat dit betekent voor jouw website.

De SEO trends in 2020:

  1. Websites krijgen minder kliks
  2. Featured snippets worden belangrijker
  3. Een bedrijfsvermelding op Google is cruciaal voor lokale SEO
  4. Maak content voor je doelgroep
  5. Kwalitatieve linkbuilding en brand awareness 

De SEO trends in 2020 zijn onder andere waardevolle content voor je doelgroep

Websites krijgen minder kliks

Google is met haar zoekmachine een nieuwe fase ingegaan. Een fase waarin zij mensen die op zoek zijn naar informatie nog beter en vooral nog sneller van een antwoord wil voorzien. En daarbij geldt: hoe minder iemand hoeft te klikken, hoe beter (zero-click search). Dus Google probeert meer en meer het antwoord op een gestelde vraag al met haar eerste pagina aan zoekresultaten te beantwoorden, zodat zoekers niet verder hoeven te klikken. En dat is voor een website eigenaar gevaarlijk. Want hoe beter Google hierin slaagt, hoe minder kliks en bezoekers een website nog ontvangt.

Omdat deze trend bij Google niet direct te beïnvloeden is, is het advies om te zorgen dat je snippet (zoekresultaat) zo goed mogelijk antwoord geeft op de vraag van je doelgroep. Als jouw snippet het juiste antwoord biedt, dan komen potentiële klanten alsnog bij jou.

Featured snippets worden belangrijker

Een logisch gevolg van zero-click search is het steeds belangrijker worden van een featured snippet. Dit is het zoekresultaat dat volgens Google het beste antwoord geeft op de gestelde vraag en daarmee door haar op positie “0” wordt gezet.

Door je goed in de doelgroep te verplaatsen, na te denken over de vragen die zij mogelijk stellen, die vragen op je website te adresseren en vervolgens met je snippets zo goed mogelijk antwoord te geven op die vragen, kunnen ertoe leiden dat het je lukt om featured snippets te krijgen. Dan komt jouw snippet als beste antwoord op een gestelde vraag op positie “0” in Google’s zoekresultaten.

Een bedrijfsvermelding op Google is cruciaal voor lokale SEO

Google houdt bij zoekresultaten rekening met de locatie waar iemand zich bevindt. Zoek je vanuit Groningen of vanuit Maastricht, dan krijg je grotendeels andere zoekresultaten te zien. Dit geldt vooral voor bedrijven die hun producten of diensten lokaal aanbieden. Immers, woon je in Groningen en zoek je een fietsenmaker, dan heb je niets aan een fietsenmaker in Maastricht.

Het is daarom van toenemend belang dat je als bedrijf een bedrijfsvermelding hebt bij Google en dat je in deze bedrijfsvermelding ook duidelijk beschrijft wie je bent, wat je doet, wat je te bieden hebt en of je lokaal, regionaal, landelijk of zelfs internationaal werkt. En deze informatie moet overeenkomen met wat er op je website staat. Daarmee wordt je dan goed weergegeven in de lokale zoekresultaten (local pack) en weten potentiële klanten je te vinden.

Maak content voor je doelgroep

De kwaliteit en toegevoegde waarde van de content voor je doelgroep blijft ook in 2020 een belangrijk aandachtspunt. Google stuurt nadrukkelijk aan op waardevolle content op websites, waar bezoekers ook daadwerkelijk iets aan hebben. Zij doet dat zelf door inhoud te vergelijken met andere sites en beoordeelt hoe “rijk” je content is. Met andere woorden: maak je gebruik van tekst en media en gebruik je keywordvariaties en -combinaties. Daarnaast houdt zij rekening met signalen van bezoekers, zoals CTR, bounce rate, de tijd die bezoekers doorbrengen op pagina’s en of bezoekers doorklikken naar andere pagina’s.

Neem dus de tijd om rijke content te schrijven voor je doelgroep, die antwoord geeft op hun vragen en van toegevoegde waarde is ten opzichte van andere bronnen op internet. Probeer je zoveel als mogelijk in je doelgroep te verplaatsen en vraag indien mogelijk om feedback of bezoekers je content waarderen.

Kwalitatieve linkbuilding en brand awareness

Een link naar jouw website wordt in basis nog altijd gezien als een positieve verwijzing van iemand die vindt dat er op jouw website waardevolle informatie staat. Maar dan moet het wel een logische, relevante en kwalitatieve link zijn. Er moet een logische relatie bestaan tussen de site waar de link gelegd wordt en de site waarnaar verwezen wordt.

Daarnaast heeft Google sterk de voorkeur voor organische linkbuilding: dit zijn links die spontaan door mensen gelegd worden, omdat ze naar jou willen verwijzen. Brand awereness speelt daarbij een belangrijke rol. Hoe beter mensen op de hoogte zijn van jouw merk en daar een positief gevoel bij krijgen, hoe groter de kans is dat ze spontaan naar je zullen verwijzen. En daar hecht Google veel waarde aan. Besteed dus tijd en aandacht aan je brand awareness. Creëer een positief gevoel rondom jouw merk of bedrijf en zoek het contact met je doelgroep, bijvoorbeeld via social media, om je merk en bedrijfsnaam onder de aandacht te brengen.

Is jouw website voorbereid op de SEO trends in 2020? Neem contact met ons op of vraag onze SEO scan aan.

Guus Weitzel

Laatste blogs

Het belang van goede SEO rapportages
Lees meer...
Ingrediënten voor goed online ondernemen
Lees meer...
Een SEO vriendelijk CMS en template
Lees meer...

SEO cursus

SEO cursus aan de VU Oss

9 nov t/m 14 dec 2020

1 mrt t/m 12 apr 2021

Lees meer...

© 2012-2020 SEO Advies MKB. Alle rechten voorbehouden.