Blog

Wat is de Google BERT update?

Met de BERT update (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) is Google nog beter in staat om de natuurlijke taal van zoekopdrachten en teksten te doorgronden. Hierdoor begrijpt zij de bedoeling van de zoekopdracht van een gebruiker beter en kan zij gerichter antwoord geven op een zoekvraag. BERT is daarmee een logische update gelet op de toename van het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten.

BERT algoritme update

Google BERT update - Bidirectional Encoder Representatioins from Transformers

BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers en is ontwikkeld door Google om onze natuurlijke taal beter te begrijpen. Hoe beter Google onze taal begrijpt en de achterliggende betekenis en vraag van zoekopdrachten begrijpt, hoe beter zij in staat is gericht antwoord en zoekresultaten te geven. BERT is inmiddels ook voor het Nederlands geïntroduceerd.

Voice search

Een belangrijke reden om onze taal beter te begrijpen is dat wij door mobiele devices steeds meer spraakgestuurd zoeken. Waar wij voorheen letterlijke zoekwoorden intypten, stellen wij met voice search natuurlijke vragen aan Google: “Wat is…”, “Wie is…”, “Hoe moet ik…”, enz. Omdat onze taal dubbelzinnig kan zijn, moeten zoekmachines hun best doen om goed te begrijpen wat wij vragen of willen. Als ik vraag “Waar vind ik een bank?”, bedoel ik dan een bank om geld op te nemen of een zitbank?

SEO en BERT

Wat betekent de komst van BERT voor (on-page) SEO? Om in het vorige voorbeeld te blijven: als jij een bank bent waar je geld kan opnemen, zorg dan dat je op je website financiële diensten vermeld, en als je een winkel bent van zitbanken, zorg dan dat je op je website duidelijk maakt dat het over zitten en wooninrichting gaat. Dit klink logisch, maar als je je goed verplaatst in de gedachten van je doelgroep, denk dan nog eens goed na of de content op je website allesomvattend is ten aanzien van jouw keywords en alle mogelijke synoniemen, combinaties en variaties waarmee jouw doelgroep kan zoeken.

Vraag en antwoord

Door voice search zullen steeds meer zoekopdrachten in de vorm van een vraag gesteld worden. En een vraag vraagt om een antwoord. Probeer dus logische vragen naar jouw producten of dienstverlening te beantwoorden op je website. Dit kan je doen door op de pagina de vraag op te nemen in de page title en H1 header, en het antwoord te geven in de meta description tag en de tekst op de pagina. Ook een FAQ pagina (veelgestelde vragen) past hier goed bij.

Website structuur

Voor BERT is de structuur van je website ook van groot belang. Als je website is opgebouwd in een logische structuur, waarbij bezoekers en robots op een logische manier worden doorverwezen naar andere pagina’s met belangrijke en aanverwante informatie, dan helpt dat je website beter te doorgronden en te begrijpen.

Al met al is de Google BERT update een logische en te verwachten update gelet op de ontwikkelingen in zoekmachines en de manier waarop wij als gebruikers op zoek gaan naar informatie. Door met je website mee te gaan in deze ontwikkelingen, zul je blijvend goed gevonden worden.

Wil je er zeker van zijn dat jouw website voorbereid is op BERT, neem dan contact met ons op of vraag onze SEO scan aan.

Guus Weitzel

Laatste blogs

Ingrediënten voor goed online ondernemen
Lees meer...
Een SEO vriendelijk CMS en template
Lees meer...
Wat zijn de SEO trends in 2020?
Lees meer...

SEO cursus

SEO cursus aan de VU Oss

9 mrt t/m 6 april 2020

Lees meer...

© 2012-2020 SEO Advies MKB. Alle rechten voorbehouden.