Nieuws

Blog - 8 november

SEO voor andere zoekmachines

Lees meer >>

 

SEO cursus

Hoe krijg ik mijn website hoger in Google?

28 okt t/m 25 nov 2019

Lees meer >>

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

SEO Advies MKB op Twitter SEO Advies MKB op LinkedIn SEO Advies MKB op Facebook SEO Advies MKB op YouTube SEO Advies MKB op Pinterest

Hoe optimaliseer je voor Bing, Yahoo, DuckDuckGo, Yandex en Baidu?

Hoewel verreweg de meeste mensen in Nederland zoeken via Google, stijgt het gebruik van andere zoekmachines zoals Bing, Yahoo, DuckDuckGo, Yandex en Baidu. Hoe zorg je ervoor dat je website ook in deze zoekmachines goed vindbaar is? In dit blogartikel gaan we in op SEO voor Bing, DuckDuckGo, Yandex en Baidu.

SEO voor Bing, Yahoo, DuckDuckGo, Yandex en Baidu

SEO voor Bing en Yahoo.

In Windows 10 Is Bing de standaard zoekmachine van Microsoft Edge. Daarmee is het gebruik van Bing toegenomen. Het is dus prettig als je website of webshop in Bing ook goed gevonden wordt. Daarnaast is het zo dat Yahoo de index van Bing gebruikt. Dus optimaliseer je voor Bing, dan doe je dat automatisch ook voor Yahoo.

De index van Bing is kleiner dan die van Google, dus je concurrentie is ook minder. Dat kan betekenen dat je in Bing makkelijker hoger komt dan in Google. In de praktijk blijkt dat SEO voor Google ook goede resultaten in Bing geeft. Speciale SEO richtlijnen vindt je op de site voor webmasters.

De belangrijkste SEO regels en weetjes zijn:

  1. Bij Bing ligt de focus nog altijd op letterlijke keywords in je page title, headers en tags;
  2. Kwaliteit van je content is ook in deze zoekmachine van groot belang;
  3. Signalen vanuit social media kanalen worden als belangrijk gezien;
  4. Evenals kwalitatieve links vanuit andere websites en domeinen.

Zoekmachines optimalisatie voor DuckDuckGo

DuckDuckGo is momenteel de snelstgroeiende zoekmachine omdat zij de privacy van haar gebruikers waarborgt. Zoek je met deze zoekmachine, dan surf je anoniem over het internet en dat spreekt veel gebruikers aan. Omdat DuckDuckGo veel waarde hecht aan privacy, is zij uiteraard ook niet heel open over haar zoekalgoritmes. Maar omdat we weten dat zij voor een groot deel gebruik maakt van de zoekalgoritmes van Bing/Yahoo, geldt dus dat als je goed voor Bing/Yahoo optimaliseert, dat je dan ook goed gevonden wordt in DuckDuckGo.

En deze theorie blijkt in de praktijk ook te kloppen, met één belangrijke uitzondering. Omdat er geen gebruik wordt gemaakt van de locatie van gebruikers (uiteraard vanwege privacy), zul je minder goede zoekresultaten vinden voor lokale zoekopdrachten. Houd hier dus bij het gebruik van DuckDuckGo rekening mee.

Yandex voor Oost Europa

Doe je zaken met Oost Europa, dan is Yandex een belangrijke zoekmachine waarin je website of webshop goed vindbaar dient te zijn. Dit is namelijk de meest gebruikte zoekmachine in Oost Europa, meer dan Google. En omdat Yandex haar zoekmachine diensten ook in het Engels aanbiedt, is het relatief eenvoudig je website ook voor deze zoekmachine te optimaliseren.

Een belangrijk aspect van Yandex is dat zij flink rekening houdt met de locatie van de gebruiker en voor lokale en regionale zoekresultaten teruggeeft. Daarmee is het belangrijk je adresgegevens duidelijk op je site te vermelden.

Vindbaar in China met Baidu

Baidu is de grootste zoekmachine in China. Is de Chinese markt interessant voor je met een enorme potentie aan klanten, dan is het belangrijk dat je weet hoe je SEO toepast voor Baidu. Maar ook in landen als Zuid Korea en de VS wordt Baidu gebruikt, mogelijk door Chinese immigranten.

Een belangrijke uitdaging bij deze zoekmachine is de Chinese censuur. Zorg er dus voor dat de content die je publiceert geaccepteerd wordt en niet gecensureerd wordt. Daarnaast heeft je website een Internet Content Publishing License (ICPL) nodig, waarmee de autoriteiten je website goedkeuren voor publicatie.

Om ervoor te zorgen dat je website goed vindbaar in Baidu is, moet je om te beginnen een .cn domein nemen en goed het Mandarijns beheersen of een tolk inschakelen. Focus je vervolgens op long-tail keywords. De reden hiervoor is dat er heel veel op Baidu geadverteerd wordt en je organische vindbaarheid met korte keywords vertroebeld wordt door advertenties. Met long-tail keywords kom je veel beter naar voren. Daarnaast is het van belang goed je lokale vindbaarheid in te stellen. Door de omvang van de Chinese steden zoekt men hoofdzakelijk lokaal, wat niet onlogisch is.

SEO voor andere zoekmachines

Uiteraard zijn er ook nog andere zoekmachines die we hier niet genoemd hebben. Maar over het algemeen is het gebruik van die zoekmachines veel minder en lijkt de SEO veel op die van de zoekmachines die we wel behandeld hebben.

Wil je er zeker van zijn dat jouw website in anders zoekmachines goed gevonden wordt, neem dan contact met ons op. Wij kunnen je vindbaarheid voor een groot aantal zoekmachines analyseren.

Guus Weitzel