Nieuws

Blog - 27 september

Wat moet je niet doen bij SEO?

Lees meer >>

 

SEO cursus

Hoe krijg ik mijn website hoger in Google?

28 okt t/m 25 nov 2019

Lees meer >>

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

SEO Advies MKB op Twitter SEO Advies MKB op LinkedIn SEO Advies MKB op Facebook SEO Advies MKB op YouTube SEO Advies MKB op Pinterest

Wat moet je niet doen bij SEO?

Zolang er spelregels bestaan proberen mensen vals te spelen. Zo ook bij SEO. Mensen proberen altijd trucs te vinden om hun ranking bij Google te beïnvloeden. Deze zogenaamde black hat SEO wordt door Google echter afgestraft. In dit artikel beschrijven we 6 black hat technieken die je niet moet doen bij SEO.

Gebruik geen black hat trucs bij SEO

White hat SEO en black hat SEO

Om een eerlijk spel te spelen moet je de spelregels volgen. Dat is ook wat Google van ons verlangt. Google probeert zich zoveel als mogelijk als een menselijke bezoeker te gedragen en op die manier je website of webshop te interpreteren en te indexeren. Het volgen van de spelregels staat bekend als white hat SEO. Als je Google voor de gek probeert te houden en trucs toepast waarmee je beter scoort dan andere websites, dan noemen we dat black hat SEO.

Dit moet je niet doen bij SEO

Door de jaren heen hebben veel websites geprobeerd Google te slim af te zijn en trucs toe te passen waardoor ze beter scoorden dan andere websites. Wil je hoog scoren in Google en ook hoog blijven scoren, dan moet je de volgende trucs niet doen bij SEO.

Keyword stuffing

Keyword stuffing is het veelvuldig gebruiken en herhalen van belangrijke keywords. Als keywords opmerkelijk vaak voorkomen in de tekst, dan valt dat op en komt dat voor een lezer niet op een natuurlijke manier over. Als je deze truc toepast, zal dat juist ten koste gaan van je ranking. Keyword stuffing betreft ook het vermelden van een lijst van locaties waarvoor je wilt ranken, zoals alle plaatsnamen waar je actief bent. Of een keyword in verschillende variaties en synoniemen keer op keer herhalen. Ook dat valt op en wordt niet als natuurlijk gezien.

Cloaking

Wanneer de content op een pagina voor een bezoeker anders is dan voor een zoekmachine spreken we over cloaking. Deze truc wordt gebruikt om op irrelevante keywords toch goed te scoren. Met andere woorden: je houdt Google voor de gek door haar andere keywords voor te schotelen, dan waar de inhoud van de pagina feitelijk over gaat. Het resultaat is dat bezoekers met zoekresultaten worden misleidt, omdat ze andere inhoud voorgeschoteld krijgen dan het zoekresultaat doet vermoeden. Cloaking zal dus niet alleen zoekmachines, maar ook bezoekers irriteren.

Betaalde links

Veel websites hebben in het verleden betaald om veel inkomende links te krijgen en daarmee Google het idee te geven dat de website door al die inkomende links erg populair was. Dit wordt nog altijd toegepast en bijna alle website eigenaren worden wel eens benaderd door sites die betaalde linkbuilding aanbieden. Met de introductie van de Penguin update heeft Google duidelijk aangegeven hier niet van gediend te zijn en dit af te straffen.

Spamming via blog reacties

Om veel inkomende links te krijgen kiezen site eigenaren er ook voor om reacties met link te posten onder blog artikelen met een verwijzing naar hun website of webshop. Vooral wanneer de link geen logisch verband heeft met het blog artikel, dus een irrelevante link is, wordt dit als spam beschouwd. Met de Penguin update heeft Google aangegeven te sturen op relevante en kwalitatieve links. Dus ook deze truc wordt niet gewaardeerd.

Het misbruiken van structured data

Met structured data kun je en zoekresultaat (snippet) verrijken met extra informatie, zoals foto’s, reviews, prijzen, etc. Maar wanneer je oneerlijke informatie opneemt in je snippet, zoals bijvoorbeeld oneerlijk verkregen en te hoge reviews, en Google komt hier achter omdat het bijvoorbeeld gerapporteerd wordt, dan wordt je flink afgestraft. Wees dus eerlijk, want eerlijkheid duurt nog altijd het langst.

Duplicate content

Duplicate content is gekopieerde content die al eerder op een andere website is gepubliceerd. Door dezelfde content op meer plaatsen te publiceren, is de kans groter dat de content gevonden wordt. Echter, jouw website bevat dan informatie die niet van toegevoegde waarde is, immers de content is al elders gepubliceerd. Bezoekers kunnen het ook vervelend vinden dat ze via verschillende zoekresultaten bij dezelfde inhoud uitkomen. Duplicate content heeft geen toegevoegde waarde en wordt dus afgestraft.

Don’t turn to the dark side

Deze 6 black hat SEO technieken zijn dus geen optie en doen meer kwaad dan goed. Het is dus verstandig om niet toe te treden tot de dark side en in het licht te blijven. Volg de spelregels van Google en behandel haar alsof zij een mens van vlees en bloed is. Schrijf je content met je doelgroep in je achterhoofd en zorg ervoor dat jouw content van toegevoegde waarde is. Als jouw content voor bezoekers van toegevoegde waarde is dan geldt voor Google hetzelfde en zal ze jouw website goed waarderen en indexeren.

Wil je er zeker van zijn dat jouw website geen black hat trucs bevat, vraag dan onze SEO scan aan of neem contact met ons op.

Guus Weitzel