Nieuws

Blog - 7 december

Wat zijn de SEO trends voor 2019?

Lees meer >>

 

SEO cursus

Hoe krijg ik mijn website hoger in Google?

Lees meer >>

Sla je slag tijdens de SEO PowerSuite Christmas Sale

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Wat zijn de SEO trends voor 2019?

De ontwikkelingen op het internet gaan snel. De transitie van desktop naar mobiel en het steeds intelligenter worden van zoekmachines stellen belangrijke eisen aan je website. De SEO trends voor 2019 richten zich vooral op deze ontwikkelingen. In dit artikel aandacht voor de belangrijkste trends voor 2019 en SEO tips hoe je je website optimaal voorbereidt.

Dit zijn de SEO trends voor 2019

Dit zijn de SEO trends voor 2019Met de ontwikkelingen op het internet zijn dit de SEO trends voor 2019:

  1. Zorg voor hoge kwaliteit van je content
  2. Optimaliseer de gebruikerservaring op je website
  3. Verrijk je zoekresultaat (snippet)
  4. Optimaliseer voor spraakgestuurde zoekopdrachten
  5. Geef je content betekenis

Wat deze trends betekenen en hoe je je website hierop aanpast of voorbereidt beschrijven we hieronder.

Zorg voor content van hoge kwaliteit

De concurrentie op internet wordt steeds hoger. Wil je hoog in de ranking komen en je concurrenten te slim af zijn, dan speelt de kwaliteit van je content een cruciale rol. Alleen met unieke, relevante en kwalitatieve content kom je hoog in de zoekresultaten. Of jouw content deze eigenschappen heeft, wordt in grote mate bepaald hoe bezoekers op jouw content reageren. Blijven ze lang op een pagina en klikken ze door naar andere pagina’s op je site, dan is jouw content klaarblijkelijk van goede kwaliteit. Let er dus op dat jouw content van toegevoegde waarde is voor je doelgroep.

Optimaliseer de gebruikerservaring op je website

Voor Google is het dus steeds belangrijker hoe bezoekers reageren op jouw website. Hoe prettiger bezoekers jouw website ervaren (layout, gebruiksgemak, kwaliteit van content, etc.), hoe langer ze zullen blijven en hoe meer pagina’s ze waarschijnlijk zullen bezoeken. En dat weegt Google mee in haar ranking. Optimaliseer dus de gebruikerservaring op je website en zorg dat bezoekers zich prettig voelen. En niet alleen voor de desktop, maar zeker ook voor mobiel!

Verrijk je zoekresultaat (snippet)

Het snippet van je pagina is het zoekresultaat dat Google presenteert op haar zoekpagina. Dit snippet bestaat in basis uit de page title, de URL en de meta description tag. Met behulp van structured data markup kun je het snippet verrijken. Hoe aantrekkelijker het zoekresultaat, hoe groter de kans dat er op geklikt wordt.

Optimaliseer voor spraakgestuurde zoekopdrachten

Virtuele assistenten zoals Apple’s Siri, Microsoft’s Cortana en Oké Google doen in rap tempo hun intrede. Steeds meer mensen raken gewend aan spraakgestuurd zoeken. Spraakgestuurde zoekopdrachten kenmerken zich door een of meer keywords maar door een vraagstelling, die dus ook om een antwoord vraagt. Dit betekent een andere inrichting van je website, waarin je dus vraag en antwoord moet verwerken, wil je goed bij spraakgestuurde zoekopdrachten naar voren komen.

Geef je content betekenis

Google past tegenwoordig semantic search toe, waarbij zij niet louter kijkt naar de mate waarin bepaalde keywords op je pagina voorkomen, maar waarbij zij de betekenis van je content probeert te doorgronden. Daarmee wordt zij steeds beter in staat het juiste antwoord te presenteren aan de gebruiker die haar een vraag stelt. Besteed dus veel aandacht aan de kwaliteit en betekenis van je content. Beschrijf je onderwerp uitgebreid en diepgaand en zorg met keywordvariaties en keywordcombinaties dat Google je content zo goed mogelijk kan doorgronden.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website of webshop, neem dan contact met me op of vraag onze SEO scan aan.

Guus Weitzel