Nieuws

Blog - 7 december

Wat zijn de SEO trends voor 2019?

Lees meer >>

 

SEO cursus

Hoe krijg ik mijn website hoger in Google?

Lees meer >>

Sla je slag tijdens de SEO PowerSuite Christmas Sale

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Hoe belangrijk is user-generated content?

User-generated content ontstaat uit de interactie van bezoekers met jouw website. Het is inhoud die bezoekers aan jouw website toevoegen, zoals reacties, vraag en antwoord, en reviews. Google hecht veel waarde aan user-generated content (UGC), omdat dit iets zegt over de waardering die bezoekers voor jouw website hebben. En daarom is UGC belangrijk en goed voor SEO.

Hoe belangrijk is user-generated content voor SEO?

Wat is user-generated content?

User-generated content is inhoud die bezoekers aan je website toevoegen. Content die je dus niet zelf schrijft, maar die door bezoekers wordt toegevoegd. Er zijn verschillende vormen van USG. Bijvoorbeeld reacties die bezoekers geven op een artikel, nieuwsbericht of blog. Of een review die bezoekers achterlaten van een product of dienst die je levert. Of een pagina waar bezoekers een vraag stellen, die je zelf beantwoordt of door andere bezoekers laat beantwoorden. Ook interactie via social media kanalen genereert content door bezoekers.

Waarom is UGC belangrijk?

Er zijn een paar redenen waarom user-generated content van waarde is voor SEO.

1. Interactie met bezoekers is goed voor je ranking

Om te beginnen is elke vorm van interactie met je bezoekers voor Google een indicatie dat bezoekers de content op jouw website waardevol vinden. Hoe meer interactie en hoe meer bezoekers, hoe waardevoller Google denkt dat jouw website is. En dat zal zij meenemen in haar ranking.

2. Door interactie begrijp je jouw bezoekers beter

Wanneer bezoekers reageren op de content op je website geeft dat waardevolle informatie over hoe ze jouw producten of dienstverlening zien en waarderen. Daar kan je dan weer op inspelen door jouw aanbod beter op je doelgroep af te stemmen. Tevens leer je beter hoe bezoekers naar jouw aanbod zoeken, waarmee je misschien weer suggesties krijgt voor nieuwe en betere keywords en je website verder kunt optimaliseren (SEO). 

3. Het verbetert je kansen bij semantic search

Zoekmachines hebben momenteel de focus op semantic search. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar keywords en synoniemen, maar veel meer naar de context en betekenis. Hoe meer bezoekers reageren op jouw content, hoe waardevoller en breder de context en betekenis wordt en hoe groter de kans is dat jouw website naar voren komt in (spraakgestuurde) zoekopdrachten.

Hoe pas je user-generated content op je website toe?

Wil je UGC toepassen op jouw website, onderzoek dan de mogelijkheden waar je met jouw bezoekers de interactie aan kunt gaan. Heb je een blog, zorg dan dat bezoekers kunnen reageren. Lever je producten of diensten, zorg dan dat bezoekers een review achter kunnen laten. Of benader een paar klanten en maak een testimonial met ze. Gaat jouw website meer over een thema of onderwerp, kijk dan of je een vraag en antwoord sectie kunt opnemen.

Hulp nodig bij het instellen van user-generated content (UGC)? Neem dan gerust contact met ons op, of vraag gratis onze SEO scan aan.

Guus Weitzel