Nieuws

Blog - 7 december

Wat zijn de SEO trends voor 2019?

Lees meer >>

 

SEO cursus

Hoe krijg ik mijn website hoger in Google?

Lees meer >>

Sla je slag tijdens de SEO PowerSuite Christmas Sale

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Wat is structured data markup?

Met structured data markup kun je zoekmachines extra informatie verstrekken over je webpagina, waarmee zij in staat zijn een rich snippet voor je te maken. Zo’n rich snippet kan bijvoorbeeld extra informatie bevatten over je organisatie, producten, reviews, lokale vindbaarheid of evenementen. Rich snippets zijn extra aantrekkelijk en generen weer meer kliks.

Met structured data markup genereer je rich snippets

Het semantisch web

Tegenwoordig wordt veel gesproken over het semantisch web. Semantisch betekent eigenlijk lerend. Hiermee bedoelt men eigenlijk een nieuwe generatie internet (web 2.0 of zelfs 3.0) dat lerend is en intelligenter wordt. Dat in staat is tekst beter te interpreteren en verbanden te leggen. Dit internet moet daarmee beter in staat zijn antwoord te geven op vragen die gesteld worden en het beste, aansluitende antwoord als zoekresultaat teruggeven. Om het semantische web hiermee te helpen is structured data geïntroduceerd. 

Structured data

Door structured data zijn zoekmachines beter in staat webpagina’s te interpreteren en verbanden te leggen met de content die gevonden wordt. Als Google bijvoorbeeld een evenement herkent op een website, dan kan dit evenement aan een gebruiker aangeboden worden als een afspraak die direct in een agenda kan worden geïmporteerd. Of kan direct een telefoonnummer of link naar ticketverkoop worden aangeboden via het zoekresultaat. Door middel van structured data kun je een zoekresultaat verrijken met extra functionaliteit, een rich snippet. Dat gebruikers dit op prijs stellen, blijkt uit onderzoeksgegevens dat rich snippets met structured data tot 30% meer kliks krijgen.

Tools voor structured data

Sinds de introductie van structured data zijn er diverse tools ontstaan. Ik zal je in dit artikel niet vermoeien met de verschillende tools. Gelukkig zie je voor diverse CMS-en zoals WordPress en Joomla! dat er plugins beschikbaar zijn. Deze plugins geven je vervolgens de mogelijkheid om structured data in te stellen, zoals:

  • Organisatie
  • Persoon
  • Plaats
  • Lokaal bedrijf
  • Restaurant
  • Product
  • Aanbieding
  • Evenement
  • Etc.

Zie hieronder een voorbeeld van het gebruik van structured data voor een evenement, waarbij in het snippet extra informatie wordt gegeven over datums, deelnemers, favorieten en uitvallers.

Structured data markup bij een evenement

En bovenaan in dit artikel zie je een voorbeeld van een rich snippet bij een recept, met foto’s, een verklarende breadcrum en beoordeling.

Structured data markup helper en testing tool

Google biedt ook een tool, namelijk de structured data markup helper. Hiermee kun je eenvoudig een data type selecteren en de juiste URL van je webpagina opgeven. Vervolgens kun je precies aangegeven waar welke gegevens op de pagina te vinden zijn en genereert Google de HTML code hiervoor. Die voeg je vervolgens toe aan de <head> sectie van je pagina en klaar. Daarna kun je het resultaat testen in Google’s structured data testing tool. Mochten er fouten in de data zitten, dan zal Google precies aangeven wat je moet aanpassen.

Hulp nodig bij het instellen van structured data en het genereren van rich snippets? Neem dan gerust contact met ons op, of vraag gratis onze SEO scan aan.