Nieuws

Blog - 21 augustus

One-page website optimaliseren

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 21 juni

Over CTR, feestdagen en dalingen

Lees meer >>

 

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Hoe optimaliseer je een one-page website voor zoekmachines (SEO)?

In een gast blogartikel voor MarketingMed heb ik al eens geschreven dat een one-page website niet makkelijk te optimaliseren is. De on-page SEO is een flinke uitdaging, omdat de website immers slechts uit één pagina bestaat. Je kunt daarmee niet optimaliseren op meerdere, verschillende keywords. Heb je toch een one-page website, dan is dit je SEO-strategie.

one-page websites optimaliseren voor SEO

One-page of single-page website

Een one-page of single-page website is een website die uit slechts één pagina bestaat. Zoals te lezen valt in mijn gast blogartikel op MarketingMed “One-page website en SEO” is de on-page SEO een flinke uitdaging. Omdat je slechts één pagina kunt optimaliseren is het combineren van verschillende keywords nagenoeg onmogelijk, of je moet flinke concessies doen. Daarmee zijn one-page websites vooral voorbehouden voor één duidelijk onderwerp of thema: bijvoorbeeld één product of brand.

Het optimaliseren van een one-page website (SEO)

Als je een one-page website wilt optimaliseren, hanteer dan het volgende stappenplan.

1. Keyword strategie

Omdat je slechts één of in ieder geval een zeer beperkt aantal keywords kunt inzetten, verdient je keyword analyse nog meer aandacht dan normaal. Het is van groot belang er zeker van te zijn dat je het juiste keyword gebruikt. Het keyword dat ook door (het merendeel van) je doelgroep wordt gebruikt. Dit keyword gebruik je in de basis voor je on-page SEO. Daarnaast is het van belang om in de tekst goed gebruik te maken van keywordvariaties en keywordcombinaties.

Ontkom je er niet aan om meerdere, verschillende keywords in te moeten zetten, dan is het van groot belang dat deze verdeeld worden over verschillende secties op je pagina. Dit kun je realiseren door <div> secties te gebruiken en iedere sectie van een H1 header te voorzien.

2. Pagina indeling

Kun je met één keyword uit de voeten, bouw dan je pagina op volgens de formule voor een perfect geoptimaliseerde webpagina. Heb je meerdere, verschillende keywords, deel je pagina dan duidelijk in verschillende secties in. Dit kun je doen door tekstblokken of onderdelen te voorzien van een <div> tag. Vervolgens kun je elke sectie een eigen H1 header geven met daarin het keyword van de sectie. Probeer de sectie vervolgens zo goed als mogelijk te optimaliseren door het keyword, keywordvariaties en keywordcombinaties goed te verwerken in de tekst, eventuele H2-6 headers, image alt tags en de <div> ID’s.

3. Sectie links en ankertekst

Als je op je one-page website een menu hebt die bezoekers direct naar bepaalde secties toebrengt, dan is het van belang om deze links goed te voorzien van de sectie-keywords. Dat kun je doen door ervoor te zorgen dat het keyword van een sectie opgenomen wordt in het sectie-ID. Zo ontstaat het sectie ID <div ID=”keyword”> en de link <a href=”#keyword>keyword</a>. Daarmee zijn de keywords van de secties ook opgenomen in de ankerteksten (anchor text) van links.

Heb je een one-page of single-page website en kom je er niet uit met de SEO? Schrijf ons gerust een berichtje, of laat ons je website analyseren.

Guus Weitzel