Nieuws

Blog - 21 augustus

One-page website optimaliseren

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 21 juni

Over CTR, feestdagen en dalingen

Lees meer >>

 

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Waarom ben ik gezakt in Google?

Hoe komt het dat ik gezakt ben in Google?

Het kan zomaar ineens gebeuren dat je website drastisch is gezakt in de zoekresultaten van Google. En dan is het zoeken naar de oorzaak, die zowel binnen als buiten je website kunnen liggen. Heb je de oorzaak gevonden, dan ligt er een uitdaging om het probleem op te lossen. Waardoor kan je website ineens zakken in Google en wat kun je er tegen doen?

Handmatige penalty van Google

Google heeft een aantal reviewers in dienst die controleren of websites voldoen aan de webmaster regels. Als dit niet het geval is, kunnen zij een handmatige penalty geven, waardoor je website zakt in de zoekresulaten. Of je website een penalty heeft gekregen, kun je zien in Google Search Console. Redenen voor een handmatige penalty kunnen zijn:

  • Je website is gehackt
  • Je website bevat of genereert spam
  • Jouw content is van slechte kwaliteit
  • Je website maakt gebruik van cloacking
  • Je website heeft (veel) onnatuurlijke links

Naast het feit dat je eigen website veel onnatuurlijke links bevat, kan het ook zo zijn dat er veel onnatuurlijke links naar jouw website verwijzen. Ook dit kan reden zijn voor een penalty. In alle gevallen is het zaak om het probleem snel op te lossen.

Google algoritmes en updates

Google heeft verschillende algoritmes die richtlijnen geven aan een goede website op internet. Zorg dat je van deze algoritmes op de hoogte bent en volg hun spelregels. Voldoe je niet aan de eisen, dan kan je website zakken in de zoekresultaten. Ook kan het zijn dat er nieuwe algoritmes komen of updates, waardoor jouw website ineens is gezakt in Google. Houd je dus goed op de hoogte van de spelregels en voorkom dat je gestraft wordt.

Concurrentie op internet

Jouw concurrenten zitten over het algemeen ook niet stil op internet. Dagelijks komen er nieuwe websites bij en worden pagina’s vernieuwd en aangepast. Zeker wanneer concurrenten zien dat jij flink met SEO bezig bent. Het is verstandig om regelmatig je website en rankings in de gaten te houden. Dat kun je laten doen, of zelf doen met bijvoorbeeld SEO PowerSuite. Hiermee zie je eenvoudig of je rankings dalen en kun je het nodige SEO onderhoud plegen om stabiel te blijven of zelfs te stijgen.

Daling van waardevolle inkomende links

Als je website is gezakt in de Google resultaten, kan dit ook een gevolg zijn van een daling van waardevolle inkomende links. Het kan zijn dat het aantal waardevolle links naar jouw website flink is gedaalt, of het kan zijn dat je een aantal links van hoge kwaliteit bent kwijtgeraakt. Met SEO PowerSuite kun je ook het aantal links en de waarde van inkomende links in de gaten houden. Als je ziet dat je links bent verloren, kun je actie ondernemen door ze of terug te winnen of nieuwe inkomende links te vinden.

Een (grote) wijziging van je website

Ook een grote wijziging van je website kan drastische gevolgen hebben voor je rankings. Een nieuw design, een ander CMS of platform, een andere hosting partij, of de overgang naar HTTPS kunnen allemaal grote impact hebben. Vind er een wijziging plaats aan je website, overdenk dan goed wat je gaat doen en bereid de wijziging goed voor. Wijzigen de URL’s van je website? Zorg er dan goed voor dat je redirects aanlegt naar de nieuwe URL’s.

Verandering in gebruikersgedrag

We hebben al eerder geschreven over de impact van gebruikersgedrag op de ranking van je website. Gebruikersgedrag kan positieve impact hebben, maar zeker ook negatieve. Als gebruikers de inhoud van je website niet waarderen, zullen ze snel weggaan (bounce rate) en zul je minder kliks krijgen (CTR). Omdat Google deze factoren meeneemt in haar ranking, zul je gaandeweg verdwijnen in de resultaten. Verdiep je goed in je doelgroep en zorg dat je website waardevolle informatie voor je doelgroep biedt. Alleen dan zullen mensen op je website komen en blijven en zal dat positieve impact hebben op je ranking.

Vijanden op internet

Een laatste mogelijkheid is dat je te maken hebt met vijanden op internet. Het kan zijn dat er partijen zijn die moedwillig de aanval openen op jouw site met als doel de rankings te verlagen. Dit kunnen ze bijvoorbeeld doen door:

  • Een groot aantal onnatuurlijke links naar je site te leggen van slechte kwaliteit
  • De content van je website te kopiëren naar andere sites
  • Jouw website te hacken

Met name het laatste punt is de aandacht wel waard. Steeds meer websites maken gebruik van standaard CMS tools als WordPress en Joomla!. Dat geeft hackers de mogelijkheid om via bekende beveiligingslekken deze sites massaal aan te vallen. Pas ook op voor het zomaar installeren van allerhande modules en plugins. Zorg ervoor dat je weet waar ze vandaan komen en dat ze van goede kwaliteit zijn, want anders leveren die ook snel een beveiligingslek op. Blijf ook altijd zoveel als mogelijk up to date met de laatste versies. Hoe ouder de versie, hoe groter de kans op hacks.

Is je website gezakt in Google en weet je niet waarom? Neem gerust contact op, of vraag onze SEO scan aan.

Guus Weitzel