Nieuws

Blog - 21 augustus

One-page website optimaliseren

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 21 juni

Over CTR, feestdagen en dalingen

Lees meer >>

 

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Hoe verhoog ik de CTR van mijn website?

Zo verhoog je de CTR (click through rate) van je websiteWanneer je website hoog in de zoekresultaten van Google staat, wil dat nog niet altijd zeggen dat je website ook veel bezoekers krijgt. De opmaak van jouw zoekresultaat of snippet is zeer bepalend of er ook op geklikt wordt. In dit artikel leggen we uit  hoe je de CTR verhoogt van je website.

Hoe krijg ik meer kliks?

Als iemand zoekt op internet krijgt hij een overzicht van zoekresultaten gepresenteerd in een volgorde die volgens Google het beste aansluit op de zoekopdracht. Staat jouw website hoog in deze zoekresultaten, dan heb je al een eerste goede stap gezet. Maar daarna is het de vraag of men ook daadwerkelijk op jouw zoekresultaat klikt. De aantrekkelijkheid van jouw zoekresultaat of snippet is bepalend voor een hoge CTR (Click Through Rate).

Aantrekkelijkheid van je snippet

Al eerder hebben we geschreven over het belang van een aantrekkelijk snippet. Als je de SEO elementen op je website goed gebruikt en vult, wordt je snippet doorgaans gevormd door de volgende drie elementen:

  1. De page title
  2. De URL
  3. De meta description tag

Wanneer je deze elementen niet goed gebruikt of gevuld hebt, dan is heb je kans dat jouw snippet er als volgt uitziet.

Met een nietszeggend snippet wordt je niet goed gevonden

Heb je wel goed aandacht besteed aan het vullen van de page title en meta description tag, dan ziet je snippet er bijvoorbeeld zo uit.

Met een aantrekkelijk snippet gaat je CTR omhoog

1. Relevante en aantrekkelijke page title

De page title is van groot belang. Zowel voor zoekmachines als voor bezoekers. Zoekmachines bepalen allereerst op basis van de page title waar de pagina over gaat. Het is dus van belang dat je page title geoptimaliseerd is en het keyword er goed in verwerkt is. Voor bezoekers moet de page title aantrekkelijk zijn en hun verleiden om door te klikken. Zoek dus naar een page title die zowel relevant als aantrekkelijk is.

2. Een duidelijke en logische URL

De URL is welliswaar minder van belang, maar een duidelijke en logische URL biedt absoluut voordelen ten opzichte van een nietszeggende en mogelijk dynamisch gegenereerde URL. Probeer in je URL een logische structuur te leggen en gebruik in de pagina namen je keywords. Je kunt er ook voor kiezen in plaats van de URL de breadcrum van je pagina te laten tonen door Google. Je kunt dit doen door gebruik te maken van structured data markup.

3. Verklarende omschrijving met call to action

De meta description van je snippet moet een bevestiging zijn van het onderwerp in de page title. Zorg dus dat ook hierin je keywords goed verwerkt zijn. In de omschrijving moeten potentiële bezoekers lezen dat jouw pagina hun antwoord gaat geven op wat ze zoeken. Zorg daarbij ook voor een aantrekkelijke call to action die ze aanzet om op jouw zoekresultaat te klikken (CTR).

CTR verhogen door rich snippet

De aantrekkelijkheid van je snippet kun je verder vergroten door gebruik te maken van structured data markup. Door het toevoegen van bijvoorbeeld images, recensies en andere informatie, krijgen bezoekers een nog beter idee dat jouw zoekresultaat aansluit op hun wensen, wat leidt tot een hogere CTR. En zoals eerder geschreven in het artikel over bezoekersgedrag leidt het verhogen van je CTR weer tot een betere ranking in Google.

Heb je hulp nodig om je CTR te verhogen? Laat het ons dan weten, of vraag onze SEO scan aan.