Nieuws

Blog - 21 augustus

One-page website optimaliseren

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 21 juni

Over CTR, feestdagen en dalingen

Lees meer >>

 

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

De belangrijkste ranking factoren van Google

De belangrijkste ranking factoren

Google heeft al vaker aangegeven dat er meer dan 200 factoren zijn waarmee zij de ranking van een website bepaalt. Maar het is ook bekend dat niet alle 200+ factoren even zwaar meewegen. Wat zijn de belangrijkste factoren waar je op moet letten, die vooral verantwoordelijk zijn voor de ranking van je website?

De belangrijkste ranking factoren op een rijtje

Van de 200+ factoren die Google meeneemt bij de ranking van je website, zijn dit de belangrijkste. 

Pagina optimalisatie

Verwerk het keyword in titel en omschrijving

Zorg dat je het belangrijkste keyword van je pagina opneemt in de titel (title tag) van de pagina en bevestig dit door het keyword ook op te nemen in de omschrijving (meta description tag). Plaats het keyword zover als mogelijk naar voren, zodat het goed opvalt. Maar zorg zowel in de titel als de omschrijving wel voor een goed geformuleerde en natuurlijke zin. 

Voorkom duplicate titels en omschrijvingen

Elke pagina op je website is uniek, dus geef ze ook een unieke titel en omschrijving. Duplicate titels en omschrijvingen zijn uit den boze. Wees uniek en creatief met beide tags en verwerk daarin op een goede manier de keywords. 

Gebruik je keyword ook in de kopregels en tekst

Zorg er tevens voor dat je keywords op een goede manier terugkomen in de kopregels en tekst van je pagina. Plaats het keyword op een natuurlijke manier vooraan in de tekst en tenminste in de H1 header, maar als het even kan ook in een of meerdere H2-6 headers. 

De lengte van je tekst

Google zoekt naar relevantie van de content op een pagina. De lengte van de tekst en de keyword dichtheid is daarbij een belangrijk signaal, omdat dit aangeeft of het een serieus geschreven stuk tekst is over het onderwerp. Er is helaas geen harde aanwijzing hoe lang een stuk tekst moet zijn, maar je kunt dit afleiden van pagina’s over hetzelfde onderwerp die een goede ranking hebben. 

Unieke content

Zorg dat je content uniek en origineel is en van toegevoegde waarde voor de lezer. Vermijd duplicate content en plagiaat. De Panda update van Google geeft hier duidelijke richtlijnen voor. Je mag best informatie uit andere bronnen gebruiken, maar geef er wel je eigen draai aan of voeg je eigen mening of info eraan toe. 

Links

De kwaliteit en relevantie van links

Een verwijzing van een externe site naar jouw website is en blijft nog altijd een zeer belangrijke factor, mits de link van goede kwaliteit is en niet “spammy”. Houd de regels van de Penguin update goed in je achterhoofd bij het verkrijgen van kwalitatieve links. De link moet relevant zijn, dus van hetzelfde onderwerp of een afgeleide daarvan en het is het beste als dit duidelijk wordt gemaakt in de link anchor text. Ook een grote diversiteit in link anchor text (dus niet steeds dezelfde tekst) draagt bij aan de kwaliteit. 

Het aantal links van verschillende domeinen

Hoe meer links en vooral van verschillende link domeinen hoe beter. Maar wederom, kwaliteit boven alles. Volg ook hier de richtlijnen van de Penguin update. Veel links vanuit hetzelfde domein, ook al is het een kwalitatief en relevant domein, hebben minder impact dan meerdere links vanuit verschillende domeinen. 

Technische aspecten

Snelheid van het laden van je pagina’s

Hoe sneller je pagina laadt, hoe beter. Vermijd dus zware afbeeldingen of media bestanden. Vermijd ook onnodige scripts en andere tijdrovende achtergrondprocessen. Ook bezoekers die geconfronteerd worden met pagina’s die langzaam laden zullen snel afhaken en vertrekken. 

Mobielvriendelijk

Veel bezoekers komen tegenwoordig op je website via mobiele telefoons en tablets. Hiervoor is het van groot belang dat je website responsive is, oftewel, dat jouw website zich qua schermopmaak afstemt op het device. Als je website mobielvriendelijk is draagt dit bij aan een goede ranking. 

Gebruiksvriendelijkheid

Aantal kliks op zoekresultaat

Verder neemt Google ook een aantal gebruikerssignalen mee in de ranking. Dat begint met het aantal keer dat iemand op jouw snippet klikt in de zoekresultaten. Hoe meer kliks, hoe belangrijker jouw site voor Google lijkt.

Likes en shares op social media

En “last but not least” is het aantal likes en shares op social media een belangrijke factor. Immers, dit is een duidelijk signaal hoe anderen jouw website waarderen. Hoe meer likes en shares, hoe beter. Mits ze natuurlijk niet gekocht zijn! 

Hoe zit het met de belangrijkste ranking factoren van jouw website? Hulp nodig, vraag dan onze SEO scan aan of neem contact met ons op