Nieuws

Blog - 21 augustus

One-page website optimaliseren

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 21 juni

Over CTR, feestdagen en dalingen

Lees meer >>

 

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Succesvol social media inzetten voor ondernemers

Tips voor ondernemers om social media succesvol in te zetten

Veel ondernemers twijfelen of het zinvol is om social media in te zetten voor hun onderneming. En als ze het al doen, dan rijst vaak de vraag hoe je social media succesvol kunt inzetten. In dit artikel bespreken we een vijftal tips om als ondernemer succesvol op social media te zijn en meer klanten te krijgen.

Spreek de taal van je doelgroep

Het lijkt vaak een open deur, maar in algemene zin begint succesvol ondernemen met het door en door kennen van je doelgroep en dus ook hun taal te spreken. Alleen als je doelgroep merkt dat je begrijpt wie zijn zijn, waar hun behoefte ligt en hoe ze daarmee geholpen willen worden, zal je doelgroep naar je luisteren. Dit geldt dus ook voor de berichten die je via social media de wereld in stuurt. Stem deze af op je doelgroep, spreek hun taal en ze zullen naar je luisteren. 

Schrijf interessante content voor je doelgroep

Als je de taal van je doelgroep spreekt en men wil naar je luisteren, is het vervolgens van groot belang dat je ook iets interessants hebt te melden. Zorg dus dat je weet wat je doelgroep interesseert, wat ze willen horen, naar welke informatie ze op zoek zijn. Verdiep je hierin, zorg dat je bij bent ten aanzien van wat er zich afspeelt in je vakgebied en vertel daar over. Als je nieuwe informatie kunt brengen, of als je op creatieve wijze een ander licht kunt laten schijnen op een onderwerp, zal je de aandacht niet alleen trekken maar ook kunnen vasthouden. 

Besteed aandacht aan het snippet in posts

Als je op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn een link naar een van je webpagina’s plaatst, dan wordt deze weergegeven met de titel, omschrijving en een image van je pagina. Wil je ervoor zorgen dat lezers ook op de link klikken en naar je website gaan, zorg er dan voor dat je “snippet” aantrekkelijk is. Zorg voor een pakkende titel, een nieuwsgierig-makende omschrijving en een opvallend image. Dit zal de kans dat men op de link klikt vergroten. Facebook en Linkedin geven de mogelijkheid je snippet nog aan te passen in een post. Bij Google+ kan dit helaas niet. Op Twitter wordt een link verkort en komt er niet automatisch een image mee. Wil je dus op Twitter opvallen, probeer dan in je bericht ook een image mee te nemen. 

Zorg dat je posts gewaardeerd en gedeeld worden

Als je bovenstaande richtlijnen volgt, zul je automatisch opvallende en interessante posts plaatsen in social media kanalen. De hoop is vervolgens dat lezers de posts zullen waarderen (like) en delen (share). Als zij hun waardering laten blijken over je post, bereikt deze meer mensen en heb je meer kans op likes en shares en bezoekers op je website. Doe ervaring op met verschillende posts en de reactie hierop. Kijk wat werkt en probeer in dezelfde trant nieuwe posts te maken. Durf te experimenteren, dan ontdek je wat het beste werkt. 

Ga het gesprek aan op social media

Als laatste is een belangrijke tip voor succes op social media het gesprek aangaan met je doelgroep. Probeer zelf ook zoveel als mogelijk mensen, bedrijven en organisaties te volgen die actief zijn in jouw branche of vakgebied. Lees en ervaar wat er speelt, waarover zij spreken en wat hun bezig houdt. Ga vervolgens ook het gesprek aan op social media. Geef antwoord op vragen, stel zelf vragen, plaats stellingen, of daag uit tot discussie. Stel je dus aktief op en wordt een met de groep. Uit ervaring blijkt dat dit gewaardeerd wordt en meer interactie oplevert waar je weer je voordeel mee kunt doen. 

Wil je advies om succesvol social media in te zetten voor je onderneming, neem dan contact met ons op.

Guus Weitzel