Nieuws

Blog - 21 augustus

One-page website optimaliseren

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 21 juni

Over CTR, feestdagen en dalingen

Lees meer >>

 

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Bezoekers en bezoekersgedrag bepalen in hoge mate je positie in Google

Bezoekersgedrag bepaalt in hoge mate jouw positie

Het is nog nooit ondubbelzinnig bevestigd door Google, maar het is inmiddels wel duidelijk dat de positie van je website in grote mate bepaald wordt door het bezoekersgedrag. Want als iemand jouw website kiest uit de zoekresultaten en je website bezoekt, dan geeft dat een duidelijk signaal.

Klikgedrag in zoekresultaten

Wanneer 90% van de gebruikers op het 2e zoekresultaat klikt ten opzichte van 10% dat op het 1e resultaat klikt, dan zal het tweede resultaat na verloop van tijd door Google op 1 worden geplaatst. Immers, als er meer geklikt wordt op het 2e resultaat, wordt dit resultaat als relevanter gezien. Door een zoekresultaat waar meer op geklikt wordt hoger in de lijst te plaatsen, verhoogt Google de kwaliteit van haar zoekresulaten op basis van de voorkeur van gebruikers.

Bezoekersgedrag op je pagina

Wanneer gebruikers op zoekresultaat 1 klikken en vervolgens direct weer weggaan omdat ze niet vinden wat ze zoeken, dan geeft dit een minder goed signaal af dan gebruikers die op zoekresultaat 3 klikken en daar vervolgens lang(er) blijven. Ook in dit geval zal zoekresultaat 3 na verloop van tijd in de zoekresultaten stijgen door toedoen van het bezoekersgedrag. Immers, als iemand lang op de pagina blijft, toont dit aan dat de bezoeker kennelijk geïnteresseerd is in de inhoud van de pagina.

Heb je een aantrekkelijk visitekaartje?

In haar zoekresultaten toont Google jouw digitale visitekaartje, oftewel je “snippet”. Je digitale visitekaartje wordt in basis gevormd door de titel, de URL of breadcrum en de meta omschrijving van je webpagina. Google adviseert gebruikers een aantrekkelijk “rich snippet” te maken, dat overduidelijk weergeeft waar je pagina over gaat en gebruikers triggert je webpagina te bezoeken. Gebruikers zullen alleen op een aantrekkelijk snippet klikken, als ze direct het gevoel hebben dat de pagina antwoord zal geven op hun vraag, of een oplossing biedt voor hun probleem. Zorg dus dat elke belangrijke pagina van je website een aantrekkelijk snippet heeft, door de pagina een goede titel, URL en meta omschrijving te geven met gebruikmaking van de juiste (long tail) keywords.

Vinden gebruikers wat ze zoeken?

Wanneer gebruikers via je snippet op je pagina terecht komen, is het van groot belang dat ze ook direct vinden wat ze zoeken. De inhoud van de pagina moet overeenkomen met wat je snippet suggereert. Verder moet de pagina direct en duidelijk antwoord geven op de vraag van de bezoeker, of een oplossing bieden waarnaar men zoekt. Alleen dan zullen bezoekers op je pagina blijven en de inhoud lezen. Vinden ze niet wat ze zoeken, dan zullen ze snel teruggaan naar de lijst met zoekresultaten en een ander zoekresultaat proberen. Je bent je bezoeker dan niet alleen kwijt, als hij op een andere website wel vindt wat hij zoekt, dan zal dit uiteindelijk ten koste gaan van je positie. Publiceer op je pagina dus relevante en waardevolle informatie voor je bezoeker. Probeer je daarbij te verplaatsen in je bezoeker en vraag je af welke antwoorden hij wil hebben als hij op jouw pagina terecht komt.

Verwijs je naar andere relevante informatie?

Een bezoeker die op jouw pagina terecht is gekomen en vindt waarnaar hij op zoek was, staat open voor meer relevante informatie. Zorg er daarom voor dat je hem andere relevante en waardevolle infomatie op jouw website op een zilveren dienblad aandient. Verwijs op je pagina naar andere relevante informatie en leg op de juiste plaatsen in de tekst links aan naar andere pagina’s. De kans is groot dat bezoeker dan doorklikken. Als je goed over deze link strategie nadenkt, kun je bezoekers rondleiden op je website en op het juiste moment en op de juiste plek converteren naar klanten.

Bezoekersgedrag wordt een belangrijke SEO trend

De SEO trends voor 2016 lieten al zien dat bezoekersgedrag een belangrijke rankingfactor wordt. Naast het feit dat je je website goed in de SEO steigers moet zetten, dien je je goed te richten op bezoekersgedrag en gebruikerservaring op je website. Denk vanuit het perspectief van je bezoekers en potentiële klanten en schrijf vanuit dat perspectief je eigen, unieke en waardevolle content die je bezoekers antwoord geeft op hun vragen.

Heb je hulp nodig om je website te optimaliseren voor je bezoekers, vraag dan onze SEO scan aan of neem contact met ons op.

P.S. Inmiddels is duidelijk dat de RankBrain update van Google rekening houdt met het gebruikersgedrag en dit meeneemt in de ranking factoren.